صفحه اصلی > مقالات : عوامل موثر در شارژ سریع گوشی و چگونگی رسیدن به آن

عوامل موثر در شارژ سریع گوشی و چگونگی رسیدن به آن

عوامل موثر در شارژ سریع گوشی و چگونگی رسیدن به آن

کمپانی‌های بزرگ همیشه سعی دارند، علاوه بر ارائه تکنولوژی‌های نرم‌افزاری مدرن، بر قوی‌تر کردن باتری گجت‌ها، افزایش سرعت شارژ و پشتیبانی از تکنولوژی‌های شارژ سریع تمرکز کنند؛ زیرا استفاده از لوازم دیجیتال روز به روز فراگیرتر می‌شود؛ موضوعی که اهمیت سرعت شارژ باتری و مدت زمان نگهداری شارژ را دو چندان کرده است. 

از طرفی دیگر، باید بیان کنیم که شارژرهای USB‌ معمولی نمی‌توانند با سرعت مناسب گوشی‌های هوشمند جدید را شارژ کنند. فرض کنید ظرفیت باتری گوشی شما ۵۰۰۰ میلی‌آمپرساعت است؛ اگر برای شارژ این باتری از یک شارژر ۵ وات استفاده کنید، برای فول شارژ شدن، حدود ۶ ساعت زمان می‌برد که این مدت طولانی اصلا منطقی نیست! در اینجاست که نقش پروتکل‌های شارژ سریع را متوجه خواهید شد؛ زیرا می‌توانند این زمان را تا حدود ۲۰ دقیقه کاهش دهند. به همین منظور، در این مقاله ما سعی کرده‌ایم تا به سازوکارهای فناوری‌های مختلف شارژ سریع بپردازیم.

عوامل موثر در شارژ سریع گوشی

چند تکنولوژی شارژ سریع معروف

احتمالا وقتی راجع به فناوری شارژ سریع جستجو کردید، با اسامی مختلفی روبه‌رو شده‌اید. باید بیان کرد که گوشی‌های هوشمند جدید برای شارژ سریع به یک مدار هوشمند مجهز هستند؛‌ این مدار توسط یک پروتکل شارژ کنترل می شود که ولتاژ و برق را در هنگام شارژ گوشی شما مدیریت می کند. شرکت‌های مختلف پروتکل‌های شارژ سریع مختلفی عرضه کرده‌اند که در ادامه به معرفی مختصر آن‌ها پرداخته‌ایم.

تکنولوژی USB Power Delivery یا به اختصار PD

این فناوری توسط شرکت کوالکام عرضه شد؛ سال ۲۰۲۱ در جدیدترین آپدیتی که کوالکام از آن رونمایی کرد، حداکثر توان ۲۴۰ وات است. قبل از این آپدیت، نهایت توان با ولتاژ ۲۰ ولت و کابل Type-C با ۵ آمپر جریان، ۱۰۰ وات بود. 

تکنولوژی کوالکام (Qualcomm Quick Charge)

Quick charge یک استاندارد شارژ است که توسط کوالکام، برای گوشی‌های هوشمند، پاوربانک و شارژر دیواری توسعه یافته است. هر گجت مجهز به این فناوری، می‌تواند در محدوده‌های ولتاژ متفاوت کار کند تا باتری‌ها را بسیار سریع‌تر از شارژ معمولی شارژ کند.

Quick charge ورژن 3.0، ۳۸ درصد از Quick charge 2.0 و دو برابر Quick charge 1.0 سریع‌تر است. همچنین ۴ برابر سریع‌تر از شارژهای ۵ واتی (۵ ولت، ۱ آمپر) گوشی را شارژ می‌کند. 

تکنولوژی VOOC Charge و Flash Charge

فناوری شارژ سریع VOOC توسط OPPO Electronics توسعه یافته و اولین بار در سال 2014 معرفی شد. هدف اوپو معرفی یک فناوری برای دستیابی به شارژ سریع بدون افزایش دما و آسیب خوردن باتری بود.

تکنولوژی Dash Charge و Warp Charge

هر دو فناوری متعلق به شرکت OnePlus هستند، این فناوری ابتدا با نام Dash Charge در سال ۲۰۱۶ با گوشی OnePlus 3 معرفی شد. کمی بعد این شرکت فناوری Warp Charge را با کمی سرعت و کارایی بهتر عرضه کرد، البته این دو فناوری تفاوت چشمگیری ندارند و دلیل این تغییر نام بیشتر مسائل مارکتینگ و کپی‌رایتینگ بود. فناوری Warp Charge می‌تواند در سی دقیقه باتری گوشی را از صفر تا ۷۰ درصد شارژ کند.

تکنولوژی Adaptive Fast Charging

یکی از فناوری‌های شارژ سریع انحصاری شرکت سامسونگ است که توان خروجی آن ۱۸ وات است؛ سامسونگ فناوری super fast charge را هم با توان ۴۵ وات دارد.

چند تکنولوژی شارژ سریع معروف

تاثیر توان، ولتاژ و جریان در سرعت شارژ

اگر بخواهیم به طور خلاصه و ساده، ساز و کار شارژ شدن باتری گجت‌ها را توضیح دهیم، باید بگوییم بعد از این که دستگاه به شارژر متصل شد، ولتاژ بالایی به دستگاه وارد می‌شود و در نتیجه میزان جریان هم به مرور بالا می‌رود. در نتیجه باتری شروع به شارژ شدن می‌کند که بعد از رسیدن ولتاژ به نقطه اوج، این روند برعکس می‌شود و ولتاژ و جریان کاهش پیدا می‌کنند تا از گرم شدن بیش از حد باتری جلوگیری شود.‌ به همین دلیل سرعت شارژ از صفر تا ۵۰ درصد خیلی بالاست؛ اما این مقدار از ۵۰ تا ۱۰۰  درصد، به طور قابل توجهی کاهش می‌یابد.

خوب است که بدانید حاصل ضرب ولتاژ و جریان، میزان توان است که در فناوری‌های شارژ سریع با افزایش میزان ولتاژ، توان خروجی بیشتری حاصل می‌شود. به همین دلیل، کمپانی‌ها برای معرفی فناوری شارژ سریع، به زمان شارژ شدن باتری از زیر ۵۰ درصد اشاره می‌کنند؛ برای مثال مدت زمانی که باتری از صفر تا ۵۰ درصد شارژ می‌شود، یا مدت زمان شارژ باتری از ۵۰ تا ۸۰ درصد. چون همان طور که گفته شد از ۵۰ تا ۱۰۰ درصد میزان ولتاژ کاهش می‌یابد و در نتیجه سرعت شارژ کاهش پیدا می‌کند، دلیل این کاهش ولتاژ جلوگیری از گرم شدن و شارژ بیش از حد باتری است. 

عوامل موثر در شارژ سریع

برای استفاده از شارژ سریع، اول از همه باید دید گوشی شما از شارژ سریع پشتیبانی می‌کند یا خیر که با بررسی تنظیمات گوشی و قسمت اطلاعات مرتبط با گوشی، می‌توانید به این موضوع پی ببرید. آداپتوری که استفاده می‌کنید هم باید با استانداردهای شارژ سریع سازگار باشد، زیرا آداپتورهایی با توان پایین نمی‌توانند با سرعت بالا شارژدهی داشته باشند. مورد بعدی انتخاب کابل شارژ است، کابل‌هایی با جریان ۲ آمپر برای شارژ سریع مناسب هستند.

خوشبختانه برای داشتن آداپتور و کابل با کیفیت نیازی نیست حتما از برندهای اصلی مثل سامسونگ و اپل استفاده کنید، چرا که هم مدل‌های تقلبی در بازار زیاد هستند و هم قیمت آن‌ها گران‌تر است؛ در عوض برندهای زیادی مثل انکر و بیسوس، کابل و آداپتور‌های با کیفیت تولید می‌کنند که حتی نسبت به بعضی لوازم‌ جانبی داخل جعبه گوشی عملکرد بهتری دارند.

موارد ضروری برای دستیابی به شارژ سریع

جمع‌بندی

گوشی‌های جدیدی که معرفی می‌شوند، معمولاً ظرفیت باتری بالایی دارند. هرچند که باتری با ظرفیت بالا مدت بیش‌تری شارژ را حفظ می‌کند؛ اما به همان میزان نیز زمان بیشتری برای فول شارژ شدن احتیاج دارد.

شرکت‌های سازنده گوشی فناوری‌های شارژ سریع مختص خود را توسعه می‌دهند که آداپتور و گوشی با هم سازگار هستند و هر دو از این فناوری‌های خاص پشتیبانی می‌کنند؛ برای گوشی‌هایی که آداپتور داخل جعبه قرار نمی‌گیرد، می‌توان آداپتور مناسبی با بررسی ویژگی‌های آن انتخاب کرد؛ شرکت‌های مختلفی مثل انکر و بیسوس آداپتورهای متناسب با استانداردهای شارژ سریع می‌سازند.

نکته آخر که باید خیلی به آن دقت کرد، پشتیبانی و سازگاری است؛ برای مثال احتمالا با آداپتور ۶۵ واتی شیائومی نمی‌توانید به Super Fast Charge در گوشی سامسونگ دست پیدا کنید؛ ولی یک آداپتور ۳۰ واتی سازگار با Super Fast Charge به شارژدهی با سرعت بالا می‌رسید. 

سوالات متداول

۱) آیا هر چه میزان توان آداپتور بیش‌تر باشد حتما گوشی را سریع‌تر شارژ می‌کند؟

مورد دیگری که به جز توان بالا در سرعت شارژ تاثیر دارد، پشتیبانی و سازگاری است؛ برای مثال احتمالا با آداپتور ۶۵ واتی شیائومی نمی‌توانید به Super Fast Charge در گوشی سامسونگ دست پیدا کنید؛ ولی با یک آداپتور ۳۰ واتی سازگار با Super Fast Charge به سرعت شارژ بالایی می‌رسید.

۲) آیا ایجاد گرما موقع شارژ گوشی خطرناک است؟

کمی گرم شدن آداپتور و گوشی موقع شارژ طبیعی است؛ حتی باید گفت دمای آداپتور بیش‌تر از گوشی هم هست؛ اما اگر میزان گرما از حالت طبیعی بیش‌تر شود، باید مشکل را بررسی کنید.

۳) آیا استفاده از شارژر با توان بالاتر از میزانی که گوشی برای شارژ سریع پشتیبانی می‌کند (برای مثال شارژر ۲۵ واتی برای گوشی با شارژ سریع ۱۸ وات)، مضر است؟

استفاده از این شارژر مشکلی ندارد، اما فقط ۱۸ وات به شما خروجی می‌دهد، عکس این موضوع هم صادق است؛ در صورتی که آداپتور شما توان پایین‌تری داشته باشد، قابل استفاده است و فقط زمان بیش‌تری طول می‌کشد تا گوشی شما را شارژ می‌کند.

۴) برای فعال کردن شارژ سریع گوشی تنظیمات خاصی نیاز است؟

برای شارژ سریع نیاز به انجام هیچ کار خاصی ندارید؛ اگر همه مواردی که در مقاله اشاره کردیم مثل توان مناسب، فناوری‌ها و کابل فراهم باشند، به محض وصل کردن شارژر، گوشی با حداکثر سرعت ممکن شارژ می‌شود.

‫0/5 ‫(0 نظر)

مریم زرتاب

پست های مرتبط

هاب USB، یک راه حل ساده برای افزایش تعداد پورت لپ تاپ

هر چه میزان اتصالات سیستم خود را افزایش دهید، میزان سرعت کارها و کیفیت عملکرد خود را بهبود می‌یابد. هاب USB، معمول‌ترین و راحت‌ترین راه برای افزایش تعداد پورت است؛ هاب‌ها انواع زیادی دارند، بسته به نوع استفاده‌ی خود می‌توانید از هاب‌های معمولی یا هابی که که به منبع برق جداگانه متصل می‌شود، استفاده کنید.

1403-03-29

کدام دستگاه های اپل از پورت USB-C استفاده می کنند؟

این مقاله در درجه اول بر روی «کدام دستگاه های اپل از پورت USB-C استفاده می کنند» تمرکز دارد تا خوانندگان اطلاعاتی در مورد طیف وسیعی از دستگاه‌های اپل سازگار با پورت USB-C به دست آورند، در کنار مزایای USB-C نسبت به لایتنینگ. در نهایت برخی از لوازم جانبی انکر را که برای محصولات اپل مناسب است را کشف خواهند کرد.

1403-02-01

کدام پاوربانک انکر مناسب شماست؟

یک پاوربانک خوب، مانند یک دستیار قابل‌اعتماد است که تضمین می‌کند که…

1403-01-27

دیدگاهتان را بنویسید