صفحه اصلی > آموزش : چگونگی تمیز کردن و نگهداری از هدفون (ایربادز)

چگونگی تمیز کردن و نگهداری از هدفون (ایربادز)

چگونگی تمیز کردن و نگهداری از هدفون (ایربادز)

تصور کنید که در حال گوش‌دادن به آهنگ‌های موردعلاقه خود هستید که ناگهان صدا خفه می‌شود و چیزی نمی‌شنوید. دلیل آن چیست؟ چه اتفاقی ممکن است افتاده باشد؟ ضرب‌خوردگی؟ خیسی و یا کثیفی آن؟ یکی از این دلایل که از آن نمی‌توان اجتناب کرد، کثیفی هدفون، ایربادز، هندزفری و… است. به همین منظور، چگونگی تمیز کردن و نگهداری از هدفون، یکی از دغدغه‌های بسیاری از کاربران است؛ زیرا رسیدگی به هدفون و تمیز کردن روتین آن، هم به عمر مفید هدفون کمک می‌کند و هم از سلامت گوش شما مراقبت می‌کند.

در این مقاله، ما به نحوه تمیزکردن و نگهداری هدفون‌ها -ایربادزها و هدفون‌های بی سیم- می‌پردازیم تا مطمئن شویم که آنها بکر و بی‌عیب‌ونقص باقی خواهند ماند. به‌علاوه، در ادامه، ما برخی از این هدفون‌های درجه یک را معرفی می‌کنیم  که می‌توانند توجه شما را جلب کنند.

مختصری درباره ایربادزها

خوب است که بدانید، ایرباد یا ایرفون‌ها از زمان شروع ساده خود، در اوایل قرن بیستم، راه طولانی را پیموده‌اند. دستگاه‌های صوتی کوچک که در ابتدا برای اپراتورهای تلفن و متخصصان رادیو طراحی شده بودند، با ظهور پخش‌کننده‌های موسیقی قابل‌حمل مانند MP3 PLAYER و موبایل‌ها به‌سرعت در میان مصرف‌کنندگان محبوبیت پیدا کردند.

مختصری درباره ایربادزها

در طول سال‌ها، هدفون‌ها برای پاسخگویی به نیازها و ترجیحات کاربران، تغییر و تکامل یافتند؛ از سیمی گرفته تا بی‌سیم، حذف نویز گرفته تا تمرکز بر تناسب‌اندام، طراحی هدفون برای هر سبک زندگی وجود دارد. به همین دلیل هم پیشرفت‌های مداوم در فناوری به سازندگان اجازه داده است تا کیفیت صدای چشمگیر، عمر باتری طولانی و ویژگی‌های مختلف را در این گجت‌های کوچک قرار دهند.

در نهایت هم می‌توان گفت که هدفون‌ها با توجه به پیشرفتشان، آن هم با افزایش لذت  گوش دادن به موسیقی، پادکست و تماس در حال حرکت، نقش مهمی در زندگی روزمره ما دارند و تجربه صوتی بی‌نظیری را برای ما فراهم می‌کنند.

حال سؤال اینجاست که ایربادزها به عنوان نوعی از هدفون‌ها چرا نیاز به تمیز کردن و نگهداری دارند؟

چرا تمیز کردن و نگهداری از هدفون بسیار مهم است؟

قبل از پرداختن به بحث نگهداری از هدفون، بیایید به دلایل اصلی آن بپردازیم که چرا باید حتی خودمان را به‌زحمت بیندازیم؟ پاسخ ساده است.

هدفون‌هایی که به‌درستی نگهداری می‌شوند نه‌تنها دوام بیشتری دارند؛ بلکه کیفیت صدای مطلوبی را نیز ارائه می‌دهند. به‌علاوه تمیز نگه‌داشتن آنها از عفونت گوش جلوگیری می‌کند و از ورود میکروب‌های مزاحم جلوگیری می‌کند، بنابراین بدون هیچ مقدمه‌ای بیایید دربارۀ آن صحبت کنیم.

چرا تمیز کردن و نگهداری از هدفون بسیار مهم است؟

لوازم نظافت را برای تمیز کردن هدفون جمع‌آوری کنید!

اول‌ازهمه، شما به لوازم تمیزکننده مناسب برای هدفون نیاز دارید. در اینجا لیستی از مواردی که می‌تواند در تمیزکاری ایربادز یا هدفون کمک کند، برای شما آماده کرده‌ایم:

  • یک ‌پارچۀ نرم و بدون پرز
  • یک مسواک کوچک (یک مسواک قدیمی معجزه می‌کند)
  • سوآب پنبه (چیزی شبیه به گوش‌پاک‌کن)
  • چیزی برای مالیدن الکل یا پراکسید هیدروژن
  • یک ظرف کوچک برای مخلوط‌کردن محلول‌ها
  • خلال‌دندان یا سایر ابزارهای نوک‌تیز

راهنمای گام‌به‌گام تمیز کردن هدفون

اکنون که موارد مورد نیاز برای نظافت را آماده کرده‌اید، بیایید تا بیان کنیم که چگونه از آن‌ها به‌خوبی استفاده کنید. البته باید بیان کنیم که در صورت عدم آشنایی به این موارد به مراکز سرویس‌دهی خدمات پس از فروش ببرید.

1- جداکردن قطعات هدفون

اگر هدفون شما دارای سری سیلیکونی یا Eartips است، قبل از هر کاری آنها را جدا کنید. علاوه‌برآن، هر چیزی که قابل‌جداشدن از هدفون است را از آن جدا کنید تا به‌خوبی به‌تمامی هدفون دسترسی داشته باشید.

2- سری‌های سیلیکونی را بشویید!

از مخلوطی از آب گرم و صابون ملایم برای تمیزکردن ایرتیپ‌ها استفاده کنید، سپس آن‌ها را بشویید و بگذارید کاملاً در هوا خشک شوند؛ قبل از اینکه دوباره آن‌ها را به هدفون خود وصل کنید.

راهنمای گام‌به‌گام تمیز کردن هدفون و ایربادز انکر و بیسوس

3- جزئیات را پاک کنید!

یک سواب پنبه‌ای (چیزی شبیه گوش‌پاک‌کن) را به الکل یا پراکسید هیدروژن آغشته کنید و به‌آرامی گوشه‌ها و شکاف‌های هدفون را تمیز کنید. مراقب باشید که مایع، داخل هدفون نشود، زیرا ممکن است به اجزای داخلی آسیب برساند.

آن پارچه نرم و بدون پرز را بردارید و به‌آرامی ایرتیپ‌های هدفون را پاک کنید تا هر گونه زباله یا کثیفی از بین برود. این کار بقیه مراحل تمیزکردن را بسیار مؤثرتر می‌کند.

مسواک کوچک یا مسواک قدیمی خود را بردارید و به آرامی بر روی سطح بیرونی هدفون را تمیز کنید. این مرحله به ازبین‌بردن هرگونه کثیفی یا جرم گوش کمک می‌کند.

4- خشک کنید و دوباره سرهم کنید!

پس از پایان تمیزکاری، هدفون‌ها و ایرتیپ‌ها را با یک پارچه خشک پاک کنید و اجازه دهید تا در معرض هوا بماند. وقتی همه چیز کاملاً خشک شد، گوشواره‌ها را مجدداً وصل کنید (در صورت وجود) و دوباره به دستگاه خود وصل کنید.

اکنون ایرتیپ‌ها و سری‌های هدفون یا ایربادز شما کاملاً تمیز هستند و آماده ارائه کیفیت صدای عالی هستند.

هدفون‌های خود را برای همیشه داشته باشید!

هدفون‌های خود را برای همیشه داشته باشید!

اکنون که می دانید چگونه هدفون خود را تمیز کنید، نگهداری منظم آنها ضروری است. در اینجا نکاتی وجود دارد که می‌توانید هدفون‌های و گوشی‌های ایربادز خود را در حالت بالایی نگه دارید:

به‌صورت منظم تمیز کنید!

اگر روزانه یا در محیط‌های پر گردوغبار از هدفون استفاده می‌کنید، عادت کنید که حداقل یک‌بار در ماه یا بیشتر هدفون‌ها را تمیز کنید. این کار عملکرد مطلوب و طول عمر را تضمین می‌کند.

هدفون را امن نگه دارید!

هنگامی که از هدفون استفاده نمی‌کنید، آن را در یک کیف محافظ نگه دارید تا از تجمع کثیفی جلوگیری کنید و از گره‌خوردن سیم‌ها جلوگیری کنید. نگهداری مناسب به افزایش عمر هدفون شما کمک می‌کند و آنها را برای استفاده در هر زمان که به آنها نیاز داشتید، آماده نگه می‌دارد.

چگونگی نگهداری از هدفون و ایربادز برای عمر طولانی

از کشیدن کابل‌ها خودداری کنید!

هنگامی که هدفون را از پریز جدا می‌کنید، به‌جای اینکه کابل را بکشید، همیشه دوشاخه را بگیرید. این کار از فشار بی‌مورد روی سیم‌ها جلوگیری می‌کند و خطر آسیب یا فرسودگی را کاهش می‌دهد.

آنها را خشک نگه دارید!

استفاده از هدفون در محیط‌های مرطوب خودداری کنید، زیرا رطوبت می‌تواند به اجزای داخلی آسیب برساند. اگر هم خیس شدند، آنها را دراسرع‌وقت با یک پارچۀ نرم خشک کنید و تحت هیچ شرایط از سشوار برای خشک‌کردن آن استفاده نکنید.

حال که به طور کامل از چگونگی تمیزکردن و نگهداری هدفون آشنا شدید؛ وقت آن رسیده است تا شما را با برخی از هدفون‌های بی سیم از برند انکر و بیسوس را معرفی کنیم که ممکن است توجه شما را به خود جلب کند.

معرفی چند هدفون بی سیم یا ایربادز بی‌نظیر از برند انکر و بیسوس

دو برند بسیار محبوب در دنیای لوازم و گجت‌های جانبی دیجیتال، بیسوس و انکر است. این دو برند که هر کدام طرفدارهای خودشان را دارند، مواردی مانند انواع هدفون‌ها، پاوربانک، جاروی شارژی، کابل و… تولید می‌کنند. در ادامه، ما چندین مدل محبوب از هدفون‌های بی سیم انکر و بیسوس که به آن‌ها ایربادز نیز گفته می‌شود را برای شما معرفی خواهیم کرد.

معرفی چند هدفون بی سیم یا ایربادز بی‌نظیر از برند انکر و بیسوس

هدفون بی سیم انکر مدل Anker Soundcore Life P2i A3991

هدفون بلوتوثی Life P2i، از برند انکر همان چیزی است که به آن نیاز دارید. برخورداری از 2 میکروفون، دو حالت برای پخش موسیقی، گواهی ضد آب و 28 ساعت پخش مداوم موسیقی. در واقع کیفیت بالا در کنار قیمتی مناسب، خیال شما را از داشتن یک هدفون با کیفیت راحت می‌کند.

تعبیۀ درایورهای 10 میلی‌متری در کنار رنج فرکانسی ۲۰ هرتز تا ۲۰ کیلوهرتز و امپدانس ۱۶ اهم، باعث افزایش کیفیت صدا و شنیده‌شدن صداهای زیر است. در ساخت هدفون بی سیم انکر مدل Anker Soundcore Life P2i A3991، برای استفاده از حالت Mono، دو میکروفن (در هر گوش یک عدد) استفاده شده است.

برای حذف صداهای مزاحم نیز انکر برای این هدفون بی سیم، از سیستم AI-Enhanced Calls یا همان سیستم حذف نویز مکالمه هوشمند استفاده کرده است تا صدایی شفاف و یکنواخت را داشته باشید. همچنین، در کنار این سیستم از طریق ایرتیپ‌های سر هدفون از ورود صداهای مزاحم به داخل گوش جلوگیری می‌کند، به‌نوعی نویزکنسلینگ PASSIVE در آن به کار برده است.

از طرفی دیگر، برای گوش‌دادن به موسیقی، هدفون بی سیم Life P2i، دو حالت مختلف را در اختیار شما قرار می‌دهد. حالت Bass Mode و Podcast Mode. در حالت Bass تمرکز بر روی صداهای کوبشی است و همان‌طور که از اسم آن مشخص است، برای آهنگ‌هایی با بیس زیاد مناسب است. در حالت Podcast تمرکز بر روی صداهای زیر و صدای خواننده است  که باتوجه‌به سلیقۀ خود با فشاردادن دکمه‌های کنترل روی هدفون می‌توانید آن را تغییر دهید.

هدفون بی سیم انکر مدل Anker Soundcore Life P2i A3991

هندزفری بلوتوثی بیسوس مدل Baseus Bowie E9 TWS Headphones NGTW120001

هدفونی که مانند یک پر سبک، ساده و مینیمال است؛ هندزفری بلوتوثی بیسوس مدل Bowie E9، تجربه صدایی فراموش‌نشدنی را به شما ارائه می‌دهد. به همین منظور هم می‌توانید از هارمونی کامل، جزئیات غنی و باس قوی و عمیق لذت ببرید. اگرچه حتی می‌توانید از تنظیمات EQ موجود در اپلیکیشن آن استفاده کنید و آنچه را که در ژانرهای موسیقی موردعلاقه شما جالب است را برجسته کنید؛ ویژگی که دست شما را برای تنظیمات دلخواه صدا باز می‌گذارد.

از طرفی دیگر، هر هدفون مجهز به 2 میکروفون است که به لطف فناوری مدرن پردازش سیگنال و الگوریتم‌های هوش مصنوعی، صدای شما را به صورت پویا ضبط می‌کند. به همین دلیل هم تقریباً در هر کجا و هر زمانی می‌توانید آزادانه با تلفن صحبت کنید؛ حتی در مکان‌های پر سر و صدا و شلوغ.

هندزفری بلوتوثی بیسوس مدل Baseus Bowie E9 TWS Headphones NGTW120001

هدفون بی سیم انکر مدل Anker Soundcore R100 A3991

هدفون R100 با طراحی بسیار شیک، اقتصادی و باکیفیت که به همراه گارانتی معتبر، یعنی گارانتی فارس، توانسته سهم زیادی از بازار را به خود اختصاص دهد. همچنین این هدفون دارای درایورهایی قدرتمند به همراه فناوری BassUp است. به همین منظور هم بیس را عمیق، صدا را قوی‌تر و واضح‌تر خواهید شنید. علاوه‌برآن، باید به میکروفون‌های آن اشاره کرد، موردی که کیفیت بی‌نظیر را در زمان تماس ارائه می‌دهد.

خوب است که بدانید عمر طولانی باتری هدفون بی سیم انکر مدل Soundcore R100 A3991 تا 25 ساعت با کیس شارژ، از دیگر ویژگی‌هایی است که تنها با 10 دقیقه شارژ آن امکان استفاده را تا 1 ساعت را برای شما فراهم می‌کند. اگرچه خود گوشی‌های هدفون تنها 6.5 ساعت قابلیت پخش موزیک دارد و بعد از آن نیاز به شارژ آن توسط خود کیس است.

هدفون بی سیم انکر مدل Anker Soundcore R100 A3991

هندزفری بلوتوثی بیسوس Baseus bowie E8 True NGE8-01 Wireless

اگر به یک هندزفری نیاز دارید که صدای محیط را کم کند، قیمتی اقتصادی داشته باشد و کیفتی بسیار خوب را ارائه دهد، هندزفری بلوتوثی بیسوس bowie E8 True NGE8-01 Wireless، یک گزینۀ خوب برای شما خواهد بود. گجتی که نه‌تنها از طراحی ساده و زیبایی برخوردار است؛ بلکه به دلیل پشتیبانی از فناوری و تکنولوژی‌های شگفت‌انگیزش، از آن می‌توانید برای ورزش و فعالیت‌های مختلف استفاده کنید.

هدفونی  لمسی که با حذف صداهای مزاحم و تمرکز بر صدای هدفون مکالمه‌ای شفاف و واضح را برای کاربران فراهم می‌کند. باتری بیسوس E8 می‌تواند 20 ساعت امکان استفاده از هدفون را فراهم کند، همچنین تنها با ده دقیقه شارژکردنش می‌توانید تا 2 ساعت از آن استفاده کنید.

هندزفری بلوتوثی بیسوس Baseus bowie E8 True NGE8-01 Wireless

هندزفری بلوتوثی بیسوس مدل Baseus Bowie M2 Plus TWS Earphones NGTW19000

آیا سروصدای بیرون برای شما آزاردهنده است و نیاز به تمرکز بالا دارید؟ در این صورت هندزفری بلوتوثی بیسوس مدل Bowie M2 Plus TWS Earphones NGTW19000، یک گزینۀ خوب برای شما خواهد بود که هم از موسیقی لذت ببرید و هم‌صدای بیرون شما را کلافه نکند.

به بیان دیگر، بهره‌مندی هدفون NGTW19000 از فناوری و تکنولوژی‌های روز، آن را به یک گجت بی‌نظیر تبدیل کرده است. فناوری‌هایی نظیر، قابلیت نویز کنسلینگ که از دو فناوری ENC و ANC پشتیبانی می‌کند؛ به همین منظور هم نه‌تنها از صداهای بیرونی در امان هستید؛ بلکه شفاف‌ترین صدا را می‌توانید بشنوید و یا انتقال بدهید.

علاوه بر این، بیسوس M2 PLUS از فناوری Low Latency و بلوتوث 5.2 بهره می‌برد؛ به همین منظور هم کمترین تاخیر را در اتصال به گوشی خود و پخش موسیقی خواهید داشت.  ویژگی‌هایی که آن را به یک گزینۀ خوب برای گیمرها هم کرده است؛ زیرا صداها را در کمترین زمان و بدون تاخیر و لگ خواهید شنید.

از ویژگی‌های دیگر هندزفری بلوتوثی بیسوس مدل Bowie M2 Plus، می‌توان به سنسورهای موجود روی گوشی‌های آن در کنار اپلیکیشن آن اشاره کرد که دست شما را برای تنظیمات بیشتر صدا، پخش و قطع موسیقی، پاسخ یا رد تماس، استفاده از دستیار صوتی و… خواهد داد.

هندزفری بلوتوثی بیسوس مدل Baseus Bowie M2 Plus TWS Earphones NGTW19000

نتیجه‌گیری

یکی از مشکلات رایج انواع هدفون و ایربادزها، کاهش کیفیت صدای آن‌ها به مرور زمان است. از دلایل رایج این موضوع مربوط به کثیفی گوشی‌های آن در کنار عدم نگهداری به روش استاندارد می‌شود. به همین منظور هم رعایت اصول اولیه نگهداری از هدفون باعث می‌شود تا بتوانید سال‌های سال بدون نگرانی از خرابی و یا آسیب‌دیدگی به گوش خود از آنها استفاده کنید.

به همین منظور هم مضوع چگونگی تمیز کردن و نگهداری از هدفون مطرح می‌شود که ما به صورت کامل برای شما در این مطلب توضیح دادیم. البته فراموش نکنید که کیفیت صدا و ماندگاری هدفون‌ها به کیفیت خود محصول هم  بستگی دارد. از طرفی دیگر، هر چه کیفیت محصول بالاتر رود، قیمت آن نیز افزایش می‌یابد که این امر خود باعث می‌شود توجه بیشتری به هدفون و یا سایر گجت‌هایی نظیر آن کرد. بنابراین در این مطلب ما شما را با دو برند معروف هدفون‌های بی سیم آشنا کردیم که در کنار قیمت منصفانه، از کیفیت خوبی هم بهره می‌برند.

‫0/5 ‫(0 نظر)

نویسنده فارس مگ

پست های مرتبط

چگونگی محافظت از لپ تاپ در سفر یا رفت و آمد

چگونگی محافظت از لپ تاپ در سفر یا رفت و آمد، یکی از دغدغه‌های بسیاری از کاربران است؛ ما 10 روش را برای شما بیان کردیم تا درصد آسیب به دستگاه‌تان را کاهش دهد.

1402-10-19

بدون هزینه، کارت گرافیک کامپیوتر خود را نصب کنید!

ارتقا کارت گرافیک بر افزایش سرعت و عملکرد کامپیوتر و تجربۀ کاربری شما تأثیرخواهد گذاشت؛ اما چگونه می‌توان بدون هزینه، کارت گرافیک کامپیوتر خود را نصب کنید؟

1402-10-03

4 اصل برای انتخاب یک شارژر با راندمان و ایمنی بالا 

4 اصل برای انتخاب یک شارژر با راندمان و ایمنی بالا شامل چه مواردی می‌شود؟ به دنبال سمبل‌ها و نمادهای گواهی باشید، مطمئن شوید مشخصات ورودی و خروجی با دستگاه در حال شارژ مطابقت دارند و دستورالعمل‌های سازنده را برای استفادۀ ایمن دنبال کنید.

1402-09-21

دیدگاهتان را بنویسید