صفحه اصلی > مقالات : تفاوت های پارت نامبرهای آیفون در چیست؟

تفاوت های پارت نامبرهای آیفون در چیست؟

تفاوت های پارت نامبرهای آیفون

شناخت انواع پارت نامبرهای آیفون و تأثیر آن بر عملکرد و تجربه کاربری

در هنگام خرید آیفون، ممکن است با چالش‌های مختلفی روبه‌رو شوید. یکی از این چالش‌ها مربوط به پارت ‌نامبر یا مدل نامبر این دستگاه‌هاست. این‌که تفاوت های پارت نامبرهای آیفون در چیست؟ چرا دستگاه شما دارای دو شماره مدل نامبر است؟ یا پارت نامبر با کد کشور گوشی چه ارتباطی دارد؟ و چندین سؤال دیگر.

به همین منظور، ما سعی کردیم تا به این سؤالات پاسخ دهیم و یکی از دغدغه‌های شما دوستان عزیز را در هنگام خرید آیفون کم‌رنگ‌تر کنیم. پس با ما همراه باشید.

اهمیت پارت نامبرهای آیفون در چیست؟

پارت نامبر که مانند یک کاتالوگ برای دستگاه شماست، شامل ترکیبی از حروف الفبای انگلیسی و اعداد می‌شود. به‌وسیلۀ آن نه‌تنها سازگاری آیفون با کشور موردنظر مشخص؛ بلکه مدل، نسل، مشخصات فنی، سیستم‌عامل و به‌روزرسانی‌هایش، و سازگاری‌اش با دیگر لوازم جانبی نیز مشخص می‌شود. همچنین به شما در پاسخ به سؤالاتی کمک می‌کند، مانند:

  • آیا دستگاه شما جدید و باز نشده است؟
  • آیا برای تعمیرات، بازگشت به کارخانه داشته است؟
  • آیا در یک مرکز رسمی اپل تعمیر شده است؟
  • آیا ساخت خود کمپانی اپل است؟
  • آیا آیفون به صورت سفارشی تولید شده است؟

حال که متوجه اهمیت پارت نامبرهای این دستگاه‌ها شدید، نیاز است تا با نام دیگر آن یعنی مدل نامبر آشنا شوید تا در هنگام پیداکردن آن دچار سردرگمی نشوید. باید بیان کنیم که مدل نامبر دقیقاً همان پارت نامبر است و هیچ تفاوتی ندارند؛ اما آیا آیفون شما دارای یک شماره مدل نامبر یا پارت نامبر است؟ خیر.

در ادامه با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری در مورد این موضوع در اختیارتان قرار دهیم.

پارت نامبر آیفون کجاست؟

با توجه به سایت اپل، گوشی آیفون شما باتوجه‌به نسل و مدل، ممکن است دو شماره پارت نامبر مختلف با کدهای ####A یا ####MN داشته باشد. یکی را که در قسمت جای سیم‌کارتی دستگاه؛ یا در مدل‌های آیفون 7 به پایین، آن را در پشت گوشی، می‌توانید مشاهد کنید. دیگری در قسمت دربارۀ دستگاه قرار دارد و راحت‌تر دیده خواهد شد.

پارت نامبر آیفون کجاست؟ در اسلات سیم کارت

به‌عنوان‌مثال، آیفون 14 با کشور سازندۀ آمریکا و پورتوریکو، دارای پارت نامبر A2651 است. دیگری مانند MLPF3X/A که مشخصات فنی بیشتری به شما می‌دهد و قرار دارد. برای پیداکردن مدل نامبر یا پارت نامبر نیز می‌توانید به مسیر زیر روید:

  • به قسمت Settings آیفون خود بروید.
  • روی گزینۀ General ضربه بزنید.
  • قسمت About را انتخاب کنید.

حال روبه‌روی گزینۀ Model Number، ترکیبی از اعداد و حروف مشاهد خواهید کرد که همان پارت نامبر است.

پارت نامبر آیفون کجاست؟ در تنظیمات گوشی آیفون شما

توجه: در برخی از مدل‌ها تنها از سیم‌کارت الکترونیکی پشتیبانی می‌کند که در ایران از آن برخوردار نیستیم، با این حال، در مدل‌های جدیدتر هم پارت نامبر آیفون را در قسمت پورت شارژ آن مشاهد خواهید کرد.

پارت نامبر آیفون کجاست؟ در قسمت پورت شارژ آیفون

چگونگی خواندن پارت نامبر آیفون

همان‌طور که بیان کردیم، پارت نامبر آیفون‌ها به شما اطلاعاتی را می‌دهد؛ اما ممکن است که شما اطلاعی در مورد معنای هر حرف در مدل ####MN نشوید. این پارت نامبر را می‌توانید به پنج قسمت تقسیم کنید:

  • قسمتی برای تشخیص آکبند بودن دستگاه
  • قسمتی برای تشخیص ایمنی دستگاه
  • بخشی برای تشخیص مشخصات فنی
  • بخشی برای تشخیص سازگاری آن با کشور موردنظر
  • قسمتی برای تشخیص ساخت دستگاه توسط کمپانی اپل

برای واضح‌تر شدن این موضوع، پارت نامبر MLQ93HU/A را در نظر بگیرید، حرف A در آخر آن، به معنای این است که آیفون شما به سفارش خود شرکت اپل یا آمریکا ساخته شده است.

حروف M ،F ،P و N در پارت نامبر آیفون

حرف M که در واقع امضای اپل برای محصولاتش است، نشان‌دهندۀ محصولات جدیدش است. بنابراین اگر به‌جای حرف M، حرف F را مشاهده کردید، به معنای برگشت آیفون توسط شرکت اپل به‌منظور بازسازی و رفرش آن است. اگر هم حرف P را دیدید، به معنای سفارشی ساخته شده است. اگر هم حرف N را مشاهده کردید؛ به معنای تعمیری دستگاه شما در یکی از مراکز رسمی اپل، نیاز به نصب یک برد و یا راه‌اندازی مجدد سیستم‌عامل، است. البته گاهی هم به دلیل این‌که دستگاه شما در مراکز رسمی اپل قابلیت تعمیر نداشته، برای شما با یک دستگاه جدید جایگزین شده است.

حرف L در پارت نامبر آیفون

نشان از شناسۀ منحصربه‌فرد FCC است که به معنای بررسی ایمنی دستگاه و ثبت آن در این سیستم است.

چگونگی خواندن پارت نامبر آیفون

حرف Q93 در پارت نامبر آیفون

کدی برای مشخص‌شدن مشخصات فنی مانند رنگ، ظرفیت حافظه داخلی و اطلاعات دیگری که برای پشتیبانی از شبکۀ گوشی شماست.

حرف HU در پارت نامبر آیفون

اپل محصولات خود را بر اساس سیاست‌های هر کشوری می‌سازد. به همین منظور، ممکن است در یک دستگاه اپل، شما به یک سری قابلیت‌ها دسترسی نداشته باشید. آیفون هم از این قانون تبعیت می‌کند. به‌عنوان‌مثال این حروف به معنای این است که آیفون شما برای کشور اوکراین ساخته شده است.

به همین منظور در این قسمت شما با حروف مختلفی روبه‌رو می‌شوید که هرکدام نشان از سازگاری آیفون شما باسیاست‌های کشور مدنظر است.

پارت نامبرهای آیفون و کدهای کشور سازنده

قبل از بیان تفاوت های پارت نامبرهای آیفون باتوجه‌به کشور سازنده، ممکن است برای شما هم سؤال پیش‌آمده باشد که کد هرکدام از کشورها چیست؟ در جدول زیر ما آن‌ها را برای شما بیان خواهیم کرد؛ اما فراموش نکنید که ممکن است، کدهای دیگری نیز وجود داشته باشد.

پارت نامبرهای آیفون و کدهای کشور سازنده

تفاوت های پارت نامبرهای آیفون

گوشی‌های آیفون در هر شرایطی از کیفیت‌های خوبی بهره می‌برند؛ اگرچه در یک سری موارد کوچک مانند دوشاخۀ شارژر، زبان دفترچه راهنما، بسته‌بندی و…، متفاوت هستند. به عنوان مثال، آیفون با پارت نامبر ژاپن تک سیم‌کارتی است که امکان خاموشی صدای شاتر عکس وجود ندارد.

بااین‌حال فراموش نکنید که ما در ایران زندگی می‌کنیم و توسط برخی کشورها محدودیت داریم. به همین منظور، برخی از کشورهای سازنده برای ما مناسب‌تر هستند.

تک سیم و دو سیم‌کارتی آیفون

یکی از تفاوت کشورهای سازنده، پشتیبانی از تکنولوژی تک سیم‌کارت و دو سیم‌کارتی است. البته، قابل‌توجه است که اپل اکثر آیفون‌های خود را هم با تکنولوژی eSIM و هم سیم‌کارت فیزیکی می‌سازد. بنابراین وقتی حرف از دو سیم‌کارتی بودن آیفون با پارت نامبر آمریکا می‌شود، به بیان دو سیم‌کارتی فیزیکی دستگاه نیست.

تفاوت های پارت نامبرهای آیفون

در ایران هم ازآنجایی‌که هنوز از سیم‌کارت الکترونیکی پشتیبانی نمی‌کند، آیفون با پارت نامبر آمریکا شاید مناسب همۀ ایرانیان نباشد. به همین منظور، برای بهره‌بردن از آیفون دو سیم‌کارتی، باید به سراغ آیفون‌هایی با پارت نامبرهای سنگاپور و چین رفت.

محدودیت‌های نرم‌افزاری و سیستم‌عاملی

محدودیت‌های نرم‌افزاری و سیستم‌عاملی، یکی دیگر از تفاوت های پارت نامبرهای آیفون است. همان‌طور که قبلاً بیان کردیم، اپل باتوجه‌به سیاست‌های هر کشور، استفاده از نرم‌افزارها را محدود کرده است. به‌عنوان‌مثال، زمانی که یک آیفون را با پارت نامبر چین می‌خرید، از قابلیت Face Time، تنها برای تماس ویدئویی می‌توانید استفاده کنید و نمی‌توانید با آن تماس صوتی برقرار کنید. یا این‌که آیفونی با پارت نامبر امارت (EA) از قابلیت فیس‌تایم بهره نمی‌برند.

تفاوت های پارت نامبرهای آیفون

رایج‌ترین پارت نامبرهای آیفون در ایران

در حال حاضر به دلیل وجود محدودیت‌ها و… در ایران، آیفون‌هایی با مدل نامبرهای ZA، BA، LA، CH، ZD/A، LL/A، ZA/A و TH/A وجود دارند. البته به این معنا نیست که تنها همین مدل‌ها در بازار هستند. به عنوان مثال چندی قبل، آیفون‌هایی با پارت نامبرهای فرانسه نیز در ایران عرضه می‌شود.

تفاوت های پارت نامبرهای آیفون: ZA ،LLA و CH

اگرچه هر سه پارت نامبر، دو سیم‌کارتی هستند؛ اما پارت نامبر چین، همان‌طور که بیان کردیم، قابلیت فیس تایم آن محدودیت دارد. با پارت نامبر آمریکا هم محدودیت‌هایی داریم و نمی‌توانیم از قابلیت سیم‌کارت الکترونیکی آن استفاده کرد. بنابراین به نظر می‌رسد که برای اکثر کاربران ایرانی، بهترین پارت نامبر برای ایران، همان سنگاپور  است. این پارت نامبر هیچ محدودیت نرم‌افزاری ندارد و دارای دو سیم کارت فیزیکی فعال است.

جمع‌بندی

تفاوت های پارت نامبرهای آیفون، ممکن است یکی از دغدغۀ کاربران در هنگام خرید آیفون باشد. اما آیا این مسئله مهم است؟ آیا در هنگام خرید باید به آن توجه کرد؟ اصلاً کدام پارت نامبر آیفون برای شما مناسب است؟ در این مطلب ما سعی کردیم تا به‌صورت مختصر به آن پاسخ دهیم. بنابراین این مقاله را بخوانید تا شما را از این سردرگمی خارج کند.

‫5/5 ‫(1 نظر)

عاطفه نبیان

به‌عنوان یک علاقمند به دنیای تکنولوژی و گجت‌های دیجیتال، همواره سعی کرده‌ام تا در تازه‌ترین اخبار و توسعه‌های فناوری به‌روز باقی بمانم. البته جذابیت برنامه‌نویسی هم باعث شده است تا جدیداً به دنیای پیچیدۀ آن قدم بردارم.
پست های مرتبط

کدام دستگاه های اپل از پورت USB-C استفاده می کنند؟

این مقاله در درجه اول بر روی «کدام دستگاه های اپل از پورت USB-C استفاده می کنند» تمرکز دارد تا خوانندگان اطلاعاتی در مورد طیف وسیعی از دستگاه‌های اپل سازگار با پورت USB-C به دست آورند، در کنار مزایای USB-C نسبت به لایتنینگ. در نهایت برخی از لوازم جانبی انکر را که برای محصولات اپل مناسب است را کشف خواهند کرد.

1403-02-01

کدام پاوربانک انکر مناسب شماست؟

یک پاوربانک خوب، مانند یک دستیار قابل‌اعتماد است که تضمین می‌کند که…

1403-01-27

بیسوس، مناسب ترین شارژر بی سیم برای آیفون 15

در این مطلب ما سعی کردیم که شما را به دنیای شارژهای بیسوس ببریم و علت اینکه چرا برند بیسوس مناسب ترین شارژر بی سیم برای آیفون 15 است، را بیان کردیم.

1403-01-20

دیدگاهتان را بنویسید