صفحه اصلی > نقد و بررسی : آیفون 15 پرو و آیفون 15 پرومکس: زیبایی، قدرت و هوشمندی

آیفون 15 پرو و آیفون 15 پرومکس: زیبایی، قدرت و هوشمندی

آیفون 15 پرو و آیفون 15 پرومکس: زیبایی، قدرت و هوشمندی

طراحی از جنس تیتانیوم مقاوم؛ اما سبک، لبه‌هایی با فریم منحنی‌تر، دکمه Action جدید، ارتقا به یک دوربین قدرتمند و چیپست قدرتمند A17 Pro برای یک عملکرد بی‌نظیر و بازی‌های موبایل

اپل یک شرکت بسیار قوی در زمینۀ گجت‌های دیجیتال است که هر ساله طی دو رویداد بهار و پاییزی، محصولات خود را همراه سیستم‌عامل‌هایش معرفی می‌کند. رویداد پاییزی امسال اپل نیز پر از شگفتی بود. یکی از محصولات اصلی که در رویداد پاییزی معرفی می‌شود، مربوط به آیفون است. در این رویداد اپل در نهایت آیفون 15 پرو و آیفون 15 پرومکس خود را معرفی کرد. برای بررسی جامع این آیفون، با ما همراه باشید.

طراحی خیره‌کننده، بادوام؛ اما سبک

برای اولین‌بار است که اپل، در طراحی آیفون‌های خود نه‌تنها مقاومت، بلکه وزن آن را موردتوجه قرار داده است. به همین دلیل، طراحی مدل‌های آیفون 15 پرو و آیفون 15 پرومکس به ترتیب با صفحه‌نمایش‌های 6.1 اینچی و 6.7 اینچی؛ از نوع جدید Super Retina XDR، و تکنولوژی‌های Always-On و ProMotion؛ یک تجربۀ شگفت‌انگیز را برای شما فراهم می‌کند.

از طرفی دیگر باهدف زیبایی و ماندگاری بالای سری پروی آیفون 15، لبه‌های منحنی تر و حاشیه‌های نازک‌تر در نظر گرفته شده است. جنس تیتانیومی این گوشی‌ها نیز دوام و سبکی را نیز به ارمغان آورده است. البته وجود فریم‌هایی از جنس آلومینیومی 100% بازیافتی نیز علاوه بر دوچندان کردن استحکام این گجت‌های دیجیتال، راحتی تعویض آسان پشتی گوشی را نیز فراهم کرده است.

خوب است که بدانید، پشت‌گوشی این مدل‌ها، از جنس شیشۀ بسیار سخت در بین گوشی‌های هوشمند و جلوی آیفون‌ها نیز از جدیدترین محافظ سرامیکی در نظر گرفته شده است.

طراحی سبک و مقاوم آیفون 15 پرو و آیفون 15 پرومکس

دکمۀ اکشن، یکی دیگر از مواردی است که اپل در مدل‌های آیفون 15 پرو و آیفون 15 پرومکس، آن را باز طراحی کرده است تا از قابلیت‌هایی مانند زیر بهره ببرد:

  • تغییر نوتیفیکیشن گوشی‌ها بین بدون صدا و صدادار با یک ضربه
  • انتخاب دسترسی آسان بین گزینه‌های دوربین یا چراغ‌قوه
  • فعال‌کردن یادداشت‌های صوتی
  • حالت فوکوس
  • استفاده از قابلیت ترجمه
  • دیگر ویژگی‌ها مانند ذره‌بین
  • امکان استفاده از Shortcuts برای دیگر برنامه‌ها

به بیان دیگر با یک فشار و نگه‌داشتن دکمۀ Action  همراه بازخورد لمسی دقیق و نشانه‌های بصری در Dynamic Island، تضمین‌کنندۀ اجرای به‌درستی عمل موردنظر است.

نسلی جدیدی از تراشه‌های آیفون با A17 Pro

یکی دیگر از شگفتی‌های آیفون 15 پرو و آیفون 15 پرومکس، مربوط به تراشۀ آن است. تراشه‌ای با نام  A17 Pro است که به‌عنوان اولین چیپست 3 نانومتری در جهان به‌حساب می‌آید و عملکرد فوق‌العاده‌ای را همراه قابلیت‌های حرفه‌ای عرضه می‌کند. این چیپست نسبت به تراشۀ قبلی آیفون‌ شامل بزرگ‌ترین ارتقاها در کل تراشه مانند باز طراحی تراشۀ گرافیکی (GPU) می‌شود.

نسلی جدیدی از تراشه در آیفون 15 پرو و آیفون 15 پرومکس

به‌صورت خلاصه می‌توان بیان کرد که این بهبودها قابلیت‌های زیر را به ارمغان آورده است:

  • افزایش 10 درصدی سرعت پردازندۀ اصلی (CPU) با بهبود زیر معماری و طراحی
  • افزایش 2 برابری سرعت موتور عصبی یا همان Neural Engine
  • قدرتمندتر شدن ویژگی‌هایی مانند تصحیح خودکار و صدای شخصی در iOS 17
  • افزایش 20 درصدی سرعت با مدل پرو GPU همراه ایجاد تجربیات بی‌نظیر
  • ایجاد حداکثر کارایی و بهره‌وری انرژی در پردازندۀ گرافیکی پرو با طراحی 6 هسته‌ای

خوب است بدانید که با افزایش 4 برابری پردازندۀ گرافیکی، امکان ارائۀ اپلیکیشن‌های کاربردی AR (واقعیت افزوده) و تجربه بازی فراهم شده است. به همین دلیل کاربران می‌توانند کنسول بازی را به‌راحتی روی گوشی خود بیاورند.

به بیان دیگر، کاربران از بازی‌هایی که تا به امروز امکان تجربۀ آن بروی گوشی فراهم نبوده است، بهره ببرند، به‌عنوان‌مثال بازی‌های Death Stranding، Resident Evil 4، Resident Evil Village و Assassin’s Creed Mirage.

علاوه بر این‌ها، وجود دیکودر AV1 تجربه‌های ویدئویی کارآمدتر و باکیفیت‌تری را برای سرویس‌های پخش امکان‌پذیر می‌سازد. از طرفی دیگر یک کنترلر USB جدید هم برای اولین‌بار سرعت USB 3 را در آیفون فعال می‌کند که نتیجۀ آن پشتیبانی از سرعت انتقال بسیار بالاتر و خروجی ویدئو تا 4K در 60 فریم در ثانیه HDR است.

کنترل خلاقانه‌تر با دوربین حرفه‌ای

ارتقای دوربین پیشرفته آیفون 15 پرو و آیفون 15 پرومکس به‌گونه‌ای بوده است که قدرتی معادل هفت لنز حرفه‌ای به کاربر می‌دهد. این قدرت که به دلیل وجود تراشۀ این گوشی‌ها فعال شده است، برای دوربین اصلی قدرت 48 مگاپیکسلی را فراهم می‌کند.

کنترل خلاقانه‌تر با دوربین با آیفون 15 پرو و آیفون 15 پرومکس

درنتیجه با گزینۀ پیش‌فرض 24 مگاپیکسلی آن که از وضوح فوق‌العاده بالایی بهره می‌برد، انعطاف‌پذیری بیشتری را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. همچنین کیفیت تصویر فوق‌العاده‌ای را برای ذخیره‌سازی و اشتراک‌گذاری، باتوجه‌به اندازه فایل تصویر ارائه می‌دهد.

علاوه بر این، دوربین اصلی تنها از کیفیت 48 مگاپیکسلی ProRAW بهره نمی‌برد و شما شاهد تصاویر HEIF 48 مگاپیکسلی با وضوح 4 برابر بیشتر هم خواهید بود. همچنین دوربین اصلی به کاربران امکان انتخاب تغییر بین سه فاصله کانونی محبوب – 24 میلی‌متر، 28 میلی‌متر و 35 میلی‌متر – و یا حتی انتخاب یکی به‌عنوان پیش‌فرض را به‌راحتی فراهم می‌کند.

دوربین تله فوتو

آیفون 15 پرو دارای یک دوربین تله فوتو گسترده 3 برابری، و آیفون 15 پرومکس دارای طولانی‌ترین زوم اپتیکال در آیفون (5 برابر در 120 میلی‌متر) است. به همین دلیل، دوربین تله فوتو جدید آیفون 15 پرومکس بهترین انتخاب برای عکاسی نماهای نزدیک، حیات‌وحش، از فواصل دورتر عالی است.

پرتره‌های دوربین

پرتره‌های نسل بعدی آیفون 15 پرو و آیفون 15 پرومکس نیز دارای جزئیات واضح‌تر، رنگ‌های زنده‌تر و عملکرد بهتر در نور کم هستند. برای اولین‌بار، کاربران می‌توانند بدون نیاز به تغییر به حالت پرتره، از این قابلیت استفاده کنند. از طرفی دیگر وقتی یک فرد، سگ یا گربه در قاب دوربین شما وجود دارد، یا زمانی که کاربر برای فوکوس ضربه می‌زند، آیفون به طور خودکار فاصلۀ آن را تا دوربین اندازه می‌گیرد.

بنابراین کاربران می‌توانند بعداً در برنامۀ Photos آیپد یا مک، عکس‌ها را به پرتره‌های خیره‌کننده تبدیل کنند. برای کنترل خلاقانه‌تر، کاربران همچنین می‌توانند نقطه فوکوس را پس از گرفتن عکس تنظیم کنند.

بهترین دوربین حرفه‌ای در آیفون 15 پرو و آیفون 15 پرومکس

دیگر ویژگی‌های دوربین آیفون 15 پرو و آیفون 15 پرومکس

از دیگر ویژگی‌هایی که دوربین آیفون 15 پرو و آیفون 15 پرومکس دارد را می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

حالت شب (Night mode)

حالت شب، یکی از قابلیت‌های جذاب دوربین‌های آیفون است. پرتره‌های حالت شب که توسط اسکنر LiDAR فعال می‌شود، حالا با موتور Photonic، قدرتمندتر شده‌اند. به همین دلیل، در هنگام عکاسی با این قابلیت، شما شاهد جزئیات واضح‌تر و رنگ‌های زنده‌تری خواهید بود.

قابلیت Smart HDR

ویژگی Smart HDR نیز در مدل‌های پرو  آیفون 15، ارتقا یافته است. به همین دلیل درحالی‌که سوژه‌ها و پس‌زمینه را با رندرهای واقعی‌تر از رنگ‌های پوست ثبت می‌کند، در همان حال هم عکس گرفته شده را در اپلیکیشن  Photos؛ با های‌لایت‌های روشن‌تر، تون‌های میانۀ غنی‌تر و سایه‌های عمیق‌تر به نمایش می‌گذارد. همچنین قابلیت دسترسی برنامه‌های شخص ثالث به ویژگی Smart HDR،  باعث شده است تا تصاویر را در صورت اشتراک‌گذاری آنلاین، حتی بهتر به نظر برسند.

بهترین کیفیت با A17 Pro

به‌لطف A17 Pro، فیلم‌های کم‌نور و حالت اکشن ارتقا یافته است که نتیجۀ آن، ایجاد بهترین کیفیت ویدئو در این گوشی‌هاست.

بهترین کیفیت فیلم‌برداری در آیفون 15 پرو و آیفون 15 پرومکس

دوربین‌هایی مناسب برای حرفه‌ای‌ها و فیلم‌سازان

آیفون 15 پرو و آیفون 15 پرومکس به دلیل دوربین‌های حرفه‌ای‌شان، گزینه‌های مناسبی برای حرفه‌ای‌ها، فیلم‌سازان و حتی برای درجه‌بندی و ادغام در گردش کار هستند. از طرفی دیگر، کاربران اکنون می‌توانند با کابل USB 3 تا 20 برابر سرعت انتقال سریع‌تری تجربه کنند.

اپلیکیشن‌های شخص ثالث مانند Capture One نیز به عکاسان کمک می‌کنند تا یک استودیوی حرفه‌ای ایجاد کنند و عکس‌های ۴۸ مگاپیکسلی ProRAW را از آیفون به مک انتقال دهند. همچنین ویدئوی ProRes را می‌توان مستقیماً در حافظه خارجی ضبط، گزینه‌های ضبط بالاتر تا 4K با سرعت 60 فریم در ثانیه را فعال و انعطاف‌پذیری بیشتری برای تنظیم و کنترل را در هنگام استفاده از آیفون به‌عنوان دوربین اصلی ایجاد کرد.

قابلیت‌های Log و ACES

آیفون 15 پرو همچنین اولین گوشی هوشمند در جهان است که از دو استاندارد مهم رمزگذاری رنگ رمزگذاری Log و ACES پشتیبانی می‌کند که یک گام بزرگ به جلو برای فیلمسازی موبایل است.

قابلیت Log به فیلم‌سازان انعطاف‌پذیری بیشتری در هنگام درجه‌بندی فیلم‌برداری خود می‌دهد. قابلیت ACES هم فضای رنگ مشترکی را برای کار با فیلم‌برداری از دوربین‌های مختلف و منابع فراهم می‌کند که ایجاد رنگ یکنواخت در طول یک پروژه فیلم یا ویدئو را آسان‌تر می‌کند.

سطحی جدید از عملکرد و اتصال بی‌سیم

یکی دیگر از ارتقاهای مدل‌های پرو آیفون 15، مربوط به پورت شارژ و نحوۀ شارژ آن‌هاست. در این مدل‌ها راه‌های جدید و راحتی را برای شارژکردن، یافتن دوستان در مکان‌های شلوغ و در ارتباط ماندن در سفر ارائه می‌کند.

پورت USB-C در آیفون 15 پرو و آیفون 15 پرومکس

پورت جهانی USB-C

تغییر پورت لایتنینگ این گوشی‌ها به پورت USB-C که یک استاندارد جهانی برای شارژ و انتقال داده است، امکان شارژ تمام دستگاه‌های اپل – مانند آیفون، مک، آیپد و ایرپاد پرو (نسل دوم)- را با یک کابل فراهم کرده است. شارژ مستقیم ایرپاد یا اپل‌واچ با این گوشی‌های هوشمند نیز امکان‌پذیر شده است. از طرفی دیگر، به دلیل پشتیبانی آیفون 15 پرو و آیفون 15 پرومکس از USB 3، سرعت انتقال داده نسبت به قبل تا 20 برابر سریع‌تر شده است و به 10 گیگابیت در ثانیه می‌رسد.

فناوری Ultra Wideband

هر دو مدل آیفون 15 پرو و آیفون 15 پرومکس، دارای تراشۀ نسل دوم Ultra Wideband هستند که توانایی سرعت اتصال دو آیفون با این قابلیت را تا سه برابر برد قبلی افزایش می‌دهد. همچنین کاربران با استفاده از این تکنولوژی در کنار قابلیت Precision Finding در اپلیکیشن Find My، می‌توانند مکان خود را به اشتراک بگذارند و یکدیگر را حتی در شلوغی پیدا کنند. خوب است که بدانید، قابلیت Precision Finding با همان حفاظت‌های حریم خصوصی مربوط به Find My، ساخته شده است، پس جای هیچ نگرانی ندارد.

ارتقا شبکه‌های وایرلسی

ارتقا وای‌فای آیفون 15 پرو و آیفون 15 پرومکس به Wi-Fi 6E باعث افزایش عملکرد وایرلسی آن‌ها شده است. به همین منظور نسب به سری قبلی، تا 2 برابر سرعت بیشتر پشتیبانی می‌کنند. همچنین از اولین تلفن‌های هوشمند مجهز به Thread را معرفی می‌کنند تا در آینده فرصت ادغام برنامه‌های Home باز شود.

دوربین آیفون 15 پرو و آیفون 15 پرومکس

از طرفی دیگر، آیفون 15 پرو و آیفون 15 پرومکس در کنار مجهز بودن به شبکه اینترنت فوق‌سریع 5G، از موارد زیر هم بهره می‌برد:

  • پشتیبانی از MagSafe و نسل‌های بعدی شارژ بی‌سیم Qi2
  • کیفیت صوتی بهبودیافته در تماس‌های تلفنی مانند تماس‌هایی در FaceTime یا برنامه‌های شخص ثالث

قابل‌توجه است که کاربران با انتخاب گزینۀ Voice Isolation، از کیفیت صدای بهتری بهره می‌شوند که نتیجۀ آن ایجاد مکالمات با صدای بلند و واضح، حتی در مکان‌های پر سروصدا، است.

  • پشتیبانی از سیم‌کارت eSIM با بیش از 295 اپراتور.

به بیان دیگر، کاربران در هنگام سفر به دنیا، می‌توانند از طریق برنامه‌های رومینگ بین‌المللی مقرون‌به‌صرفه از شرکت مخابراتی فعلی خود در ارتباط باشند؛ یا از طرح‌های eSIM پیش‌پرداخت در بیش از ۵۰ کشور و منطقه، از جمله استرالیا، ایتالیا، تایلند و غیره استفاده کنند. البته در ایران هنوز از قابلیت سیم‌کارت الکترونیکی نمی‌توان استفاده کرد.

آرامش ذهنی بیشتر با افزایش ایمنی

اپل، به فکر ایمنی و سلامت کاربران آیفون هم بوده است. به همین دلیل، قابلیت‌هایی مانند تشخیص تصادف و درخواست کمک SOS را از طریق ماهواره را در سری آیفون 15 امکان‌پذیر کرده است. دسترسی به قابلیت SOS در 14 کشور و منطقه، نشان داده است که چه تأثیرات قابل‌توجهی در زندگی کاربران داشته است.

افزایش ایمنی در آیفون 15 پرو و آیفون 15 پرومکس

به همین منظور، اپل در آیفون 15 پرو و آیفون 15 پرومکس خود، قابلیت Roadside Assistance را از طریق زیرساخت‌های ماهواره‌ای ایجاد کرده است. از طریق این قابلیت، زمانی که ماشین کاربر به مشکل برخورد کند و در منطقه‌ای که تحت پوشش شبکۀ مخابراتی و وای‌فای نباشد، با اتصال به AAA، می‌تواند به بزرگ‌ترین ارائه‌دهنده امداد جاده‌ای کشور متصل شود.

البته این قابلیت تنها برای دو سال برای کاربران رایگان است که در داخل ایران هم امکان از آن در حال حاضر وجود ندارد.

ویژیگی‌های جذاب iOS 17

در نهایت، اپل به‌روزرسانی سیستم‌عامل معروف خود را با نام iOS 17 در کنار معرفی سری جدید آیفون خود معرفی کرد. با این سیستم‌عامل امکان شخصی‌سازی‌تر شهودی‌تر کردن در آیفون 15 پرو و آیفون 15 پرومکس، فراهم شده است:

اپلیکیشن Phone

برنامه Phone از به‌روزرسانی‌های عمده‌ای برخوردار شده است:

  • امکان سفارشی‌سازی نحوۀ ظاهرشدن شما به مخاطبان با پوسترهای تماس
  • قابلیت تبدیل گفتار به متن و همچنین مدیریت پیام‌های صوتی با استفاده از Live Voicemail
  • امکان پاسخ به تماس حتی در زمان ثبت پیغام مخاطب کاربر

ویژگی‌های جذاب iOS17 در آیفون 15 پرو و آیفون 15 پرومکس

اپلیکیشن Messages

برنامۀ پیام آیفون‌ها با نام Messages، تجربۀ جدیدی از استیکرها، جستجوی قدرتمندتر، تبدیل پیام‌های صوتی به نوشته را فراهم می‌کند. همچنین با قابلیت Check In، به کاربران اجازه می‌دهد تا به طور خودکار، دوستان و خانوادۀ خود را در صورت رسیدن ایمن به مقصدشان مطلع کنند.

قابلیت NameDrop

یکی دیگر از ویژگی‌های جدید و مفید در آیفون 15 پرو و آیفون 15 پرومکس، مربوط به اپلیکیشن AirDrop با نام NameDrop است. این قابلیت به کاربران امکان اشتراک‌گذاری راحت اطلاعات تماس را تنها با کنار هم قراردادن دو دستگاه آیفون فراهم کرده است. همچنین کاربران می‌توانند در حین اینکه از یکدیگر فاصله می‌گیرند، فایل‌های حجیم را از طریق اینترنت به طور کامل ارسال کنند.

قابلیت StandBy

ویژگی جدید StandBy، یک راه جدید برای استفاده از آیفون 15 پرو و آیفون 15 پرومکس، در هنگام شارژ است. در این حالت، کاربران می‌توانند به‌جای مشاهدۀ یک صفحه‌نمایش سیاه، نمایشگری با کلی اطلاعات مانند زمان، تاریخ، آب‌وهوا مشاهده کنند. همچنین با یک سفارشی‌سازی ساده امکان دیدن تصویرهای موردعلاقه، ویجت‌ها و Live Activitieها هم وجود دارد.

آیفون 15 پرو و آیفون 15 پرومکس، همراه محیط زیست

اپلیکیشن Safari

برنامه Safari هم در این دو مدل پرو آیفون 15، ارتقا پیدا کرده است. به همین منظور، کاربران شاهد محافظت بیشتر سرچ در مرورگر به‌صورت خصوصی و معرفی نمایه خواهند بود. دو قابلیتی که به کاربران کمک می‌کند تا مرورگر خود را برای موضوعاتی مانند کاری و شخصی جدا کنند.

دیگر ویژگی‌های iOS 17

سیستم‌عامل iOS 17 به‌روزرسانی‌های بیشتری را ارائه می‌دهد، از جمله برنامۀ جدید Journal که به کاربران آیفون کمک می‌کند تا از طریق ژورنال‌نویسی از کسی تشکر و قدردانی کنند. همچنین بهبودهایی در تصحیح خودکار متن ایجاد شده تا ورود متن را سریع‌تر و آسان‌تر از همیشه کند. اشتراک‌گذاری گذرواژه و پسورد با قابلیت iCloud Keychain نیز یکی دیگر از قابلیت‌های جذاب این سیستم‌عامل است.

محیط‌زیست و اپل

اپل آیفون 15 پرو و آیفون 15 پرومکس با درنظرگرفتن حفظ محیط‌زیست طراحی شده‌اند. به همین منظور، سری آیفون 15 خود را با مواد 100درصد بازیافتی و مواد کم‌کربن طراحی کرده است.

‫0/5 ‫(0 نظر)

عاطفه نبیان

به‌عنوان یک علاقمند به دنیای تکنولوژی و گجت‌های دیجیتال، همواره سعی کرده‌ام تا در تازه‌ترین اخبار و توسعه‌های فناوری به‌روز باقی بمانم. البته جذابیت برنامه‌نویسی هم باعث شده است تا جدیداً به دنیای پیچیدۀ آن قدم بردارم.
پست های مرتبط

بررسی کامل جامپ استارتر بیسوس

یکی از اتفاقات بسیار رایج که برای ماشین و خودروی شما می‌افتد،…

با رینگ لایت بیسوس، حرفه‌ای‌تر یوتیوبری و اینفلوئنسری کن!

شاید شما هم از آن دسته افرادی هستید که در اینستاگرام و…

سری محصولات جدید سامسونگ FE: تجربه‌ای فوق‌العاده با قیمت مناسب

در سری جدید سامسونگ FE، محصولات Galaxy S23 FE ،Galaxy Tab S9…

دیدگاهتان را بنویسید