صفحه اصلی > مقالات : سفری در زمان: تاریخچه کامپیوترهای All in One

سفری در زمان: تاریخچه کامپیوترهای All in One

سفری در زمان: تاریخچه کامپیوترهای All in One

اگر با یک سفر در زمان، به دنبال نمایش تحولات فناوری کامپیوترها هستید، پیشنهاد می‌شود که قطار خود را به مقصد «تاریخچه کامپیوترهای All in One» آماده کنید. در این سفر، ما به‌جایی خواهیم رفت که از کامپیوترهای کلان و کامپیوترهای شخصی، به سمت یکپارچه‌ترین و مدرن‌ترین نسل کامپیوترها، یعنی کامپیوترهای All in One، پیش خواهیم رفت.

این سفر ما را به دوره‌های گذشته باز خواهد گرداند، زمانی که کامپیوترها تنها در اتاق‌های بزرگ و تختخواب‌های بزرگ قرار داشتند. از آنجا، ما به نقطه‌ای در تاریخ می‌رسیم که کامپیوترها تبدیل به دستگاه‌های چندکاره و شیک می‌شوند که در هر خانه‌ای جای می‌گیرند.

در این مقاله، ما به بررسی ارتقاها، نقل‌وانتقال‌ها و نقاط عطف در تاریخچه کامپیوترهای All in One خواهیم پرداخت. همچنین، نگاهی به آینده این فناوری نیز خواهیم داشت تا ببینیم چگونه این دستگاه‌های فوق‌العاده، تکامل خواهند کرد. بنابراین، با ما همراه شوید و به این سفر هیجان‌انگیز بپیوندید.

کامپیوتر All in One چیست؟

کامپیوتر All in One، همان کامپیوترهای شخصی هستند؛ اما با این تفاوت که همۀ اجزا، به‌جز صفحه‌کلید و ماوس، را در دل خود جای‌داده‌اند. به بیان دیگر، در این نوع از کامپیوترها سخت‌افزار کامپیوتر با نمایشگر آن ادغام گردیده و دیگر خبری از کیس‌های بزرگ و سنگین در این نوع از کامپیوترها نیست.

در نگاه اول هم شما با مانیتور، یک کیبورد و ماوس مواجه ‌می‌شوید؛ ولی به‌محض ورود به دنیای سخت‌افزار آن متوجه می‌شوید که یک کامپیوتر تا چه اندازه می‌تواند قدرتمند باشد.

این نسل از کامپیوترها در آینده‌ای نزدیک می‌توانند جایگزین کامپیوترهای رومیزی شوند. کامپیوترهای آل این وان به دلیل حجم و وزن کم در ادارات و سازمان‌ها بسیار کاربرد دارند.البته نکات منفی خودشان را هم دارند که شامل هزینۀ بالا، عدم امکان ارتقا و سفارشی‌سازی، و تعمیر سخت‌تر نسبت به کامپیوتر شخصی است.

خرید کامیپوترهای All in One

حال که با این نوع کامپیوترها آشنا شدید، وقت آن رسیده است تا به تاریخچه کامپیوترهای All in One آشنا شوید.

نقل و انتقال‌ها و ارتقا‌ها در تاریخچه کامپیوترهای All in One

در اوایل قرن 19ام، اولین کامپیوتر در جهان، توسط چارلز بابیج (Charles Babbage) که پدر کامپیوتر هم نامیده می‌شود، اختراع شد. پس از آن کامیپوترهای متفاوتی توسط افراد مختلفی تولید شد که هرکدام ارتقا یافتۀ دستگاه قبلی بود. بااین حال  شروع اولین کامپیوترهای ال این وان، به دهۀ 1970 برمی‌گردد.

دوران اولیۀ کامپیوترهای All in One

در دهه 1970، کامپیوترهای All in One وارد بازار شدند که شامل مانیتور و واحد سیستمی بودند. این دستگاه‌ها در کاربردهای خانگی و کسب‌وکاری مورداستفاده قرار می‌گرفتند و نسبت به کامپیوترهای کلان، کوچک‌تر و قابل‌حمل بودند. بااین‌حال، اولین کامپیوتر شخصی یا همان رومیزی با نام HP 9830، در سال 1972 توسط هیولت پاکارد (Hewlett Packard)، معرفی شد. این دستگاه به دلیل این‌که تنها برای مهندسین و دانشمندان تهیه شده بود، به‌مرورزمان، به فراموشی سپرده شد.

به‌همین منظور، اولین جریان تولید موفق کامپیوترهای All in One، به سال 1977 بر‌می‌گردد. این کامپیوتر شامل یک صفحه‌کلید کوچک و مانیتور آبی و سفید 9 اینچی بود که روی‌هم  به‌صورت یکپارچه سوار شده‌اند. البته، محبوبیت و معروفیت این کامپیوترها، به دهۀ 1980 برمی‌گردد. در این دهه بسیاری از کامپیوترهای شخصی مانند Atari 800، Commodore 64، و Macintosh 128 و Macintosh 512، AIO؛ به‌عنوان کامپیوتر همه‌کاره شناخته می‌شدند.

اولین تاریخچه کامیپوترهای All in One با اپل مکینتاش

مدل Macintosh 128K که در سال 1984 منتشر شد، به‌عنوان یکی از اولین کامپیوترهای تجاری AIO در نظر گرفته می‌شود. این کامپیوتر، دارای طراحی جمع‌وجور با مانیتور و سخت‌افزار کامپیوتر که در یک واحد ادغام شده بودند.

اولین تاریخچه کامیپوترهای All in One با اپل مکینتاش

محبوبیت در دهه 1990

کامپیوترهای AIO در دهۀ 1990 با ارائه‌هایی از سایر شرکت‌های فناوری پیشرو مانند Dell، Lenovo، HP و Microsoft محبوبیت پیدا کردند. این سیستم‌ها معمولاً شامل یک مانیتور CRT و CPU یکپارچه می‌شدند.

از طرفی دیگر این فرم اپل مکینتاش، توسط کامپیوترهای مک کلاسیک و مک کالر کلاسیک اپل ادامه یافت و بعداً توسط آی‌مک که برای اولین‌بار در سال 1998 منتشر شد، مجدد محبوب شد.

طراحی نازک و درخشان در تاریخچه کامپیوترهای All in One

در دهۀ 2000 و پس از آن، کامپیوترهای All in One دستخوش دگرگونی شدند و طراحی‌های نازک‌تر و شیک‌تری داشتند. در این مسیر، iMac اپل نقش مهمی در محبوبیت AIO ‌های جذاب ایفا کرد.

صفحه‌نمایش‌های لمسی و AIOهای مدرن

در دهۀ 2000، تنها طراحی کامپیوترهای All in One، دستخوش تغییرات نبود؛ بلکه برای بهبود تجربۀ کاربری، شروع به استفاده از تکنولوژی لمسی در این سیستم‌ها کردند. این امکان بسیار کاربردی به کاربران اجازه می‌داد تا با لمس مانیتور، عملکرد کامپیوتر را کنترل کنند. به همین منظور، سازندگانی مانند HP، Dell و Lenovo مدل‌های AIO را با مشخصات متفاوت، برای پاسخگویی به نیازهای مختلف کاربران معرفی کردند.

یکپارچه‌سازی اجزای کامیوترهای All in One

کامپیوترهای All in One، در حال حاضر اغلب شامل پردازنده‌های قدرتمند، کارت‌های گرافیک اختصاصی و نمایشگرهای بزرگ هستند. آن‌ها در تنظیمات مختلف از جمله خانه‌ها، ادارات و حتی پاساژ‌ها استفاده می‌شوند.

ادامۀ تکامل در تاریخچه کامپیوترهای All in One

کامپیوترهای AIO با پیشرفت در فناوری صفحه‌نمایش و عملکرد به تکامل خود ادامه می‌دهند. برخی از مدل‌ها برای حرفه‌ای‌های خلاق طراحی شده‌اند؛ درحالی‌که برخی دیگر علاقه‌مندان به بازی یا مصرف‌کنندگان عمومی را هدف قرار می‌دهند. البته تکامل این دستگاه‌ها به همین‌جا ختم نمی‌شود و اندازه و طراحی آن هم تغییر کرده است. در سال‌های اخیر، کامپیوترهای All in One به طراحی‌های شیک‌تر و نازک‌تری تبدیل شده‌اند. این دستگاه‌ها به‌عنوان یک قطعۀ تزیینی همچنین وظایف کامپیوتری را انجام می‌دهند و در دکوراسیون داخلی منزل یا محل کار همگام می‌شوند.

به طور خلاصه، تاریخچه کامپیوترهای All in One شامل یک تکامل تدریجی از سیستم‌های یکپارچه اولیه به ماشین‌های براق و قدرتمندی است که امروزه در دسترس هستند و طیف وسیعی از اهداف را در دنیای محاسبات انجام می‌دهند.

ادامۀ تکامل در تاریخچه کامپیوترهای All in One

آینده کامپیوترهای All in One

باتوجه‌به توسعۀ و بهبود روزافزون این دستگاه‌ها، انتظار می‌رود که شاهد افزایش عملکرد و کاربرد، و ارتقا تکنولوژی نمایش باشیم. در آینده، انتظار می‌رود که کامپیوترهای All in One، با افزایش عملکرد و کاربرد خود، به‌عنوان مرکز کنترل هوش مصنوعی، واقعیت مجازی و واقعیت افزوده در خانه و محیط‌های کاری مورداستفاده قرار بگیرند. همچنین به‌احتمال شاهد نمایشگرهای بزرگ‌تر، باکیفیت‌تر و انعطاف‌پذیر خواهیم بود.

اولین کامپیوتر شخصی در ایران

اولین کامپیوتر در سال 1341 وارد ایران شد. در این دوره، خریدوفروش قطعات کامپیوتر و نصب نرم‌افزار به‌شدت رقابتی شده بود. پس از آن، در سال 1362 رشد کامپیوتر در دانشگاه‌های ایران آغاز گردید.

امروزه با پیشرفت فناوری در عصر ارتباطات، دانشمندان و مهندسان به دنبال راه‌های بهینه برای کوچک‌تر کردن کامپیوترها و پردازش سریع‌تر آن هستند. کامپیوترهای All in one نیز به همین منظور تولید گردید.

نسل کامپیوترهای All in One

در نسل اول کامپیوترها، کاربران برای برنامه‌نویسی نیاز به دانش ماشینی داشتند؛ ولی در نسل دوم، کدهای برنامه‌نویسی برای کامپیوترها کافی بودند. این موضوع باعث شد که کامپیوترها راحت‌تر به کار گرفته شوند و استفاده از آن به شکلی گسترده‌تر رواج پیدا کند.

با وجود این که ترانزیستورها پردازش بهتری نسبت به لامپ‌های خلأ و دیودی داشتند؛ اما از سال ۱۹۶۴، در نسل سوم کامپیوترها از آهن‌رباها استفاده گردید که جنس آلیاژی که برای این دستگاه‌ها مورداستفاده قرار می‌گرفت دارای اهمیت بسیار زیادی بود.

در نسل چهارم از این کامپیوترها که با کامپیوترهای نسل سوم چندان تفاوتی نداشتند؛ اما توانایی‌های بیشتری با طول عمر بالاتری به دلیل استفاده از ریزپردازنده‌ها داشتند.

نسل کامپیوترهای All in One

در نسل پنجم کامپیوترها، از حافظه‌های نوری استفاده شد. همچنین در این نوع کامپیوترها از ویژگی هوش مصنوعی و استنتاج استفاده گردید که باعث پیشرفت چشمگیری در حوزۀ کامپیوتر گردید. همین امر باعث پیشرفت برنامه‌نویسی و رواج بیشتر آن در بین کاربران گردید. در این نسل از کامپیوترها، افراد قادر بودند که به‌صورت صوتی و تصویری با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. این نسل از کامپیوترها دارای قیمت کم بودند و به همین دلیل خرید آن برای افراد بسیار راحت‌تر شد.

نسل ششم کامپیوترها از پردازندۀ سری Pentium استفاده می‌کردند. این نوع کامپیوترها از سیستم‌های چندرسانه‌ای استفاده می‌کردند و دارای امکانات بیشتری بودند.

مزایا و نکات مثبت کامپیوترهای All in One

کامپیوترهای AIO، مزایای متعددی نسبت به کامپیوترهای معمولی دارند!

جدایی از صرفه‌جویی در فضای میز و داشتن کابل‌های کمتر، به لطف رابط‌های بزرگ و صفحه‌نمایش بزرگ آن‌ها، تجربه‌ای کاربرپسندتر و لذت‌بخش‌تر را ارائه می‌دهد. از طرفی دیگر، به دلیل ارائۀ عملکرد بسیار بالاتر یا بیشتر نسبت به لپ‌تاپ‌ها و تبلت‌ها مشهور هستند. از نکات مثبت دیگر این دستگاه‌ها می‌توان به استفادۀ پنل LCD و حتی در برخی مدل‌ها پنل LED نیز اشاره کرد.

همچنین در برخی از مدل‌ها، صفحه‌نمایش آن‌ها لمسی است و در صورت تمایل حتی نیازی به ماوس و کیبورد نیست. البته در حوزۀ سخت‌افزار آل این وان باید بگوییم که اکثر برندها و مدل‌های موجود در بازار دارای سخت‌افزاری مشابه به PC دارند. به‌عنوان‌مثال، در اکثر آل این وان‌ها از کارت گرافیک مدل Desktop استفاده گردیده و به همین دلیل بازدهی آن‌ها با PC برابر است؛ اما خنک‌کنندۀ تعبیه‌شده برای پردازندۀ مرکزی به دلیل ابعاد کم  All in one، از نوع نوت‌بوکی است.

نکات مثبت و منفی کامپیوترهای All in One

محدودیت و نکات منفی کامپیوترهای All in One

کامپیوترهای AIO نیز کامل نیستند!

طراحی اجزای کامپیوترهای شخصی همه‌کاره برای کوچک نگه‌داشتنشان از همان طراحی است که برای اجزای موبایل استفاده می‌کنند. به همین دلیل، نه‌تنها کامپیوترهای All in One در اکثر مواقع گران‌تر از دیگر کامپیوترهاست، بلکه سطح کارایی و عملکردشان ‌به اندازۀ کامپیوترهای شخصی نیستند.

از طرفی دیگر، ازآنجایی‌که این کامپیوترها با لپ‌تاپ‌ها در رقابت هستند، این‌گونه می‌توان گفت که عدم قابل‌حمل بودنشان به‌مانند لپ‌تاپ‌ها یکی دیگر از محدودیت‌هایشان به‌حساب می‌آید.

عدم ارتقا و اضافه‌کردن قطعات به کامپیوترهای آل این وان، یکی دیگر از ایرادات قابل‌توجه است که به دلیل اندازه کوچکشان است. به همین دلیل، اگر یکی از قطعات خراب شود، مصرف‌کنندگان نیاز به تهیۀ یک دستگاه دیگر هستند.

جمع‌بندی

کامپیوترهای All in One از دستگاه‌های بزرگ و کلان؛ به دستگاه‌های شیک، کارآمد و قابل‌حمل تکامل یافته‌اند. آیندۀ این فناوری نیز وسیع و هیجان‌انگیز به نظر می‌رسد و باتوجه‌به پیشرفت‌های فناوری، امکانات بیشتری به کاربران ارائه خواهد شد. در این مطلب ما سعی کردیم به‌طور خلاصه تاریخچه کامپیوترهای All in One را بیان کنیم تا شما با این سیستم فوق‌العاده جذاب آشنا شوید.

‫0/5 ‫(0 نظر)

عاطفه نبیان

به‌عنوان یک علاقمند به دنیای تکنولوژی و گجت‌های دیجیتال، همواره سعی کرده‌ام تا در تازه‌ترین اخبار و توسعه‌های فناوری به‌روز باقی بمانم. البته جذابیت برنامه‌نویسی هم باعث شده است تا جدیداً به دنیای پیچیدۀ آن قدم بردارم.
پست های مرتبط

کدام دستگاه های اپل از پورت USB-C استفاده می کنند؟

این مقاله در درجه اول بر روی «کدام دستگاه های اپل از پورت USB-C استفاده می کنند» تمرکز دارد تا خوانندگان اطلاعاتی در مورد طیف وسیعی از دستگاه‌های اپل سازگار با پورت USB-C به دست آورند، در کنار مزایای USB-C نسبت به لایتنینگ. در نهایت برخی از لوازم جانبی انکر را که برای محصولات اپل مناسب است را کشف خواهند کرد.

1403-02-01

کدام پاوربانک انکر مناسب شماست؟

یک پاوربانک خوب، مانند یک دستیار قابل‌اعتماد است که تضمین می‌کند که…

1403-01-27

بیسوس، مناسب ترین شارژر بی سیم برای آیفون 15

در این مطلب ما سعی کردیم که شما را به دنیای شارژهای بیسوس ببریم و علت اینکه چرا برند بیسوس مناسب ترین شارژر بی سیم برای آیفون 15 است، را بیان کردیم.

1403-01-20

دیدگاهتان را بنویسید