صفحه اصلی > آموزش : شارژ نشدن آیفون: از دلایل تا راه‌ حل‌ها 

شارژ نشدن آیفون: از دلایل تا راه‌ حل‌ها 

شارژ نشدن آیفون: از دلایل تا راه‌ حل‌ها 

یکی از مشکلات بسیار رایج گوشی‌های آیفون، مربوط به باتری و مشکلات شارژ نشدن آن‌هاست. حل مشکل شارژ نشدن آیفون، گاهی می‌تواند خسته‌کننده و آزاردهنده شود. بااین‌وجود، بسیاری از دلایل آن، پیش‌پاافتاده است، به‌گونه‌ای که با رعایت چندین نکته که در ادامه بیان می‌کنیم، شما می‌توانید در اکثر مواقع از این مشکل پیشگیری کنید.

رایج‌ترین دلایل و راه‌حل‌های شارژ نشدن آیفون

همان‌طور که بیان کردیم، کاربران ممکن است که گاهی با مشکل شارژ نشدن آیفون خود روبه‌رو شوند. دلایل اصلی این مشکل به سه دستۀ اصلی تقسیم می‌شود که با توجه به سایت اپل، شامل موارد فیزیکی و اتصال، مشکلات نرم‌افزاری و تنظیمات، و در نهایت مشکلات باتری و سخت‌افزاری می‌شود. در ادامه با ما همراه باشید تا هر دسته را به‌صورت جزئی‌تر بررسی کنیم و در کنارشان، راه‌حل رفع هرکدام را بیان کنیم.

شارژ نشدن آیفون: مشکلات اتصالات فیزیکی

هر گوشی، برای شارژشدن، علاوه بر باتری و قطعات دیگر، نیاز به سه قطعۀ اصلی پورت، کابل و شارژر دارد. در صورت ایجاد هرگونه مشکل در این سه قطعه، شما شاهد شارژ نشدن آیفون خود خواهید بود، مشکلاتی اعم از کثیفی یا خرابی پورت تا شارژر نامناسب.

شارژ نشدن آیفون: مشکلات اتصالات فیزیکی

پورت شارژ کثیف یا آسیب‌دیده

پورت گوشی آیفون، یکی از قطعاتی است که بسیاری از افراد به آن توجه نمی‌کنند، به همین منظور، در طولانی‌مدت، دچار کثیفی یا خرابی می‌شود. منظور از کثیفی پورت مواردی مانند گرفتن گردوغبار یا واردشدن زباله به داخل آن است. البته گاهی مشکل پورت به همین سادگی نیست و خرابی آن، شما را به دردسر می‌اندازد. فراموش نکنید که خرابی و کثیفی پورت آیفون شما باعث قطعی اتصال و در نتیجه، منجر به شارژ نشدن آیفون شما می‌شود.

به همین منظور، در اولین اقدام، پورت آیفون خود را با یک برس نرم یا قلم تمیزکننده تمیز کنید. اگر تأثیری نداشت، به‌احتمال مشکل پورت شما، فیزیکی است. برای حل مشکل فیزیکی پورت، حتماً آن را نزدیک یک تعمیرکار حرفه‌ای ببرید تا اقدامات لازم برای تعمیر و تعویض را انجام دهد.

کابل شارژ معیوب

دلایل مختلفی مانند کشیدگی باعث آسیب‌دیدن کابل شارژ شما می‌شود که نتیجۀ آن ایجاد یک اتصال ضعیف یا متناوب و شارژ نشدن آیفون شماست. خوب است که بدانید، در صورت عدم توجه به خرابی کابل، در طولانی‌مدت به باتری شما نیز آسیب می‌رساند. به همین منظور، در اولین فرصت کابل شارژ آیفون خود را تعویض کنید. توجه کنید که اگر کابل شما از برند اپل نیست، حتماً به داشتن تأییدیه اپل آن دقت کنید. کابل انکر، یکی از برندهای خوب است که دارای تأییدیه اپل است.

خرید کابل وشارژر انکر برای رفع مشکل شارژ نشدن آیفون

شارژر ناسازگار یا معیوب

اهمیت شارژرها برای گوشی‌ها از آنجایی مشخص می‌شود که در صورت استفاده از یک شارژر نامناسب نه‌تنها باعث شارژ نشدن آیفون شما می‌شود؛ بلکه باعث آسیب‌دیدن باتری آن نیز می‌شود. منظور از یک شارژر نامناسب برای گوشی‌های آیفون، نداشتن تأییدیه اپل و برندهای ناشناس هست که نتیجۀ آن، عدم ارائۀ قدرت کافی است. برای رفع این مشکل، در ابتدا با یک شارژر دیگری امتحان کنید. اگر مشکل رفع شد، اقدام به تهیۀ یک شارژر دیگر با تأییدیه اپل کنید، مانند شارژر انکر.

استفاده از پورت‌های USB باقدرت ناکافی

اگر از دستگاه‌های دیگر برای شارژ آیفون خود استفاده می‌کنید، به‌احتمال مشکل از توان ناکافی برای شارژ دستگاه شماست. به همین منظور، حتماً گوشی آیفون خود را با آداپتور مناسب و برق شهری شارژ کنید تا از سریع‌ترین سرعت شارژ بهره‌مند شوید، در غیر این صورت، ممکن است با مشکل شارژ نشدن آیفون روبه‌رو شوید.

شارژ نشدن آیفون: نرم‌افزار و تنظیمات

باگ‌های نرم‌افزاری و سیستم‌عاملی از دیگر مشکلاتی است که باعث شارژ نشدن آیفون شما می‌شود. برای حل این مشکلات، تنها کافی است تا گوشی آیفون خود را راه‌اندازی مجدد و یا سیستم‌عامل خود را به‌روزرسانی کنید.

شارژ نشدن آیفون: آپدیت نرم‌افزار و سیستم‌عامل

برای راه‌اندازی مجدد (Restart) دستگاه خود، کافی است که دکمۀ راه‌اندازی مجدد را فشار دهید تا گوشی شما به حالت خاموش رود، حال با فشاردادن همان دکمه، آن را روشن کنید. از طرفی دیگر، برای به‌روزرسانی نرم‌افزاری و سیستم‌عاملی دستگاه خود نیز، مراحل زیر را پیش روید:

  • به قسمت تنظیمات (Settings) بروید.
  • در بخش General، گزینۀ Software Update را انتخاب کنید.
  • آخرین ورژن iOS را دانلود و نصب کنید.
  • در صورت تمایل به آپدیت خودکار، گزینۀ آن را فعال کنید.

شارژ نشدن آیفون: مشکلات باتری و سخت‌افزار

مشکلات سخت‌افزاری گوشی آیفون، شما را به مرحلۀ پیچیده‌تری می‌برد که نیاز به تعمیر  و تعویض قطعات پیدا خواهید کرد. از مشکلات سخت‌افزاری می‌توان آسیب‌های تراشه شارژ، تراشه مدیریت انرژی یا سایر عناصر سخت‌افزاری اشاره کرد. از طرفی دیگر، نتیجۀ مشکلات باتری، کاهش راندمان و عملکرد شارژ و حتی دیگر قطعات است. به همین منظور، چک‌کردن سلامت باتری اهمیت پیدا می‌کند. برای این منظور تنها کافی است که:

  • به قسمت تنظیمات (Settings) بروید.
  • در بخش Battery، گزینۀ Battery Health را انتخاب کنید.

نکته: اگر ظرفیت باتری به میزان قابل‌توجهی کاهش‌یافته است، آن را تعویض کنید.

شارژ نشدن آیفون: مشکلات باتری و سخت‌افزار

نکات اضافی برای جلوگیری از خرابی شارژ آیفون

نگهداری از آیفون و استفادۀ مسئولانه از آن، از مشکلات بسیار شارژ جلوگیری می‌کند. برای جلوگیری از مشکلات ناامیدکننده شارژ، چند نکته وجود دارد که در ادامه برای شما بیان خواهیم کرد:

اجتناب از دمای بسیار پایین یا بالا

کارایی باتری آیفون تا حد زیادی تحت‌تأثیر شرایط محیطی است. قراردادن آیفون در معرض دمای خیلی پایین یا خیلی زیاد می‌تواند طول عمر باتری و در نتیجه ظرفیت نگه‌داشتن شارژ را کاهش دهد. به همین منظور، تاحدامکان آیفون خود را در محیطی با دمای متوسط نگه دارید.

به‌روز بودن نرم‌افزار آیفون

هر به‌روزرسانی iOS، شامل بسیاری از پیشرفت‌ها و ارتقاهاست که منجر به رفع اشکالات آیفون می‌شود. این موضوع، به طور مستقیم یا غیرمستقیم، بر عملکرد باتری تأثیر می‌گذارد. به همین منظور، توصیۀ ما این است که همیشه سیستم‌عامل و برنامه‌های آیفون خود را به آخرین نسخۀ موجود به‌روز کنید. نتیجۀ این امر، بهبود بهینه‌سازی باتری خواهد بود که کارایی شارژ را افزایش می‌دهد.

اجتناب از شارژ بیش از حد

درحالی‌که آیفون‌های مدرن برای جلوگیری از شارژ بیش از حد طراحی شده‌اند، وصل نگه‌داشتن منظم آیفون، پس از رسیدن به 100 درصد، می‌تواند در نهایت ظرفیت باتری را کاهش دهد. به همین منظور، از طول عمر و سلامت باتری خود با جدا کردن شارژر در زمانی که سطح باتری پر است، محافظت کنید تا از آسیب احتمالی جلوگیری کنید.

نکات اضافی برای جلوگیری از مشکل شارژ نشدن آیفون

استفاده از تجهیزات شارژ مورد تأیید اپل

دستگاه‌های شارژ رسمی اپل، مطابق با استانداردهای خاصی طراحی شده‌اند تا از فرایند شارژ بهینه آیفون شما اطمینان حاصل کنند. به همین منظور، توصیۀ ما به شما این است که همیشه از شارژرها و کابل‌های دارای گواهی MFI (ساخته شده برای آیفون) استفاده کنید. زیرا محصولات بدون گواهی ممکن است که به طور مؤثر کار نکنند؛ یا ممکن است به باتری آیفون شما آسیب برسانند. به بیان دیگر، تجهیزات تأیید نشده می‌توانند این فرایند را به خطر بیندازند و منجر به مشکلات شارژ شوند. خوب است که بدانید، به‌غیراز تجهیزات مخصوص اپل، تجهیزات و محصولات انکر نیز از استاندارد MFI بهره می‌برند.

جمع‌بندی شارژ نشدن آیفون

شارژ نشدن آیفون، یکی از مشکلاتی است که اگرچه رفع آن بسیار ساده به نظر می‌رسد؛ اما ممکن است باعث کلافگی و آشفتگی کاربران شود. به همین منظور، ما در این مطلب، شما را با دلایل آن همراه راه‌حل‌هایش که شامل موارد سخت‌افزاری و نرم‌افزاری می‌شود، آشنا کردیم. فراموش نکنید که اگر مشکل مربوط به باتری و یا قطعات داخلی باشد، نیاز به تعمیرکار حرفه‌ای دارد. اگر هم مشکل از کابل و شارژر باشد، نیاز به لوازم جانبی باکیفیت بالا و تأییدیه MFI دارید.

سؤالات متداول

1- اگر آیفون من به برق وصل باشد؛ اما شارژ نشود چه کار کنم؟
اگر آیفون شما هنگام اتصال به برق شارژ نمی‌شود، ممکن است به دلیل خرابی شارژر، کابل یا پورت شارژ باشد. با بررسی شارژر و کابل برای هر گونه آسیب یا خرابی قابل مشاهده شروع کنید. سعی کنید از شارژر یا کابل شارژر دیگری استفاده کنید تا ببینید آیا مشکل همچنان وجود دارد یا خیر. اگر مشکل ادامه داشت، پورت شارژ را به آرامی با استفاده از یک برس نرم تمیز کنید و قبل از تلاش برای شارژ مجدد آیفون را مجدداً راه اندازی کنید.

2- چگونه پورت شارژ آیفون خود را تمیز کنم؟
برای تمیز کردن پورت شارژ آیفون، ابتدا دستگاه خود را خاموش کنید. از یک برس تمیز، خشک و نرم یا یک قلم تمیزکننده برای پاک کردن گردوغبار، پرز یا زباله‌های انباشته شده از درگاه استفاده کنید. تمیزکردن پورت را با ملایمت انجام دهید تا از آسیب رساندن به کانکتورها خودداری کنید. از اشیاء تیز یا فلزی هم برای این کار، استفاده نکنید.

3- چگونه شارژرهای قابل اعتماد آیفون خود را انتخاب کنیم؟
هنگام انتخاب شارژر برای آیفون خود، یک شارژر تایید شده از اپل یا یک سازندۀ شخص ثالث معتبر مانند Anker را انتخاب کنید. به دنبال محصولات دارای گواهی MFi (ساخته شده برای iPhone/iPad/iPod) باشید، زیرا این کار سازگاری با دستگاه شما را تضمین می‌کند. همچنین، بررسی نظرات کاربران و تحقیق در مورد شهرت نام تجاری برای اطمینان از قابلیت اطمینان و ایمنی شارژر را در نظر بگیرید.

‫0/5 ‫(0 نظر)

عاطفه نبیان

به‌عنوان یک علاقمند به دنیای تکنولوژی و گجت‌های دیجیتال، همواره سعی کرده‌ام تا در تازه‌ترین اخبار و توسعه‌های فناوری به‌روز باقی بمانم. البته جذابیت برنامه‌نویسی هم باعث شده است تا جدیداً به دنیای پیچیدۀ آن قدم بردارم.
پست های مرتبط

چگونگی تمیز کردن و نگهداری از هدفون (ایربادز)

تصور کنید که در حال گوش‌دادن به آهنگ‌های موردعلاقه خود هستید که…

1403-02-23

چگونگی محافظت از لپ تاپ در سفر یا رفت و آمد

چگونگی محافظت از لپ تاپ در سفر یا رفت و آمد، یکی از دغدغه‌های بسیاری از کاربران است؛ ما 10 روش را برای شما بیان کردیم تا درصد آسیب به دستگاه‌تان را کاهش دهد.

1402-10-19

بدون هزینه، کارت گرافیک کامپیوتر خود را نصب کنید!

ارتقا کارت گرافیک بر افزایش سرعت و عملکرد کامپیوتر و تجربۀ کاربری شما تأثیرخواهد گذاشت؛ اما چگونه می‌توان بدون هزینه، کارت گرافیک کامپیوتر خود را نصب کنید؟

1402-10-03

دیدگاهتان را بنویسید