صفحه اصلی > اخبار تکنولوژی و سخت افزار : غافلگیری اپل با رویداد Scary Fast برای مک‌ها

غافلگیری اپل با رویداد Scary Fast برای مک‌ها

غالفگیری اپل با رویداد Scary Fast برای مک‌ها

در این چند روز اخیر، شایعات زیادی در مورد برگزاری رویداد Scary Fast مطرح بود که در نهایت به واقعیت پیوست. این رویداد جدید اپل که در بامداد سه‌شنبة این هفته و در ساعت 3:30 برگزار شد، روی مک‌ها تمرکز دارد. یکی از جذابیت‌های این رویداد، مربوط به تراشۀ M3 است. در ادامه ما هرآنچه را که در این رویداد اکتبر اپل، معرفی شد را بیان خواهیم کرد.

تراشه M3، جدیدترین و قدرتمندترین چیپست

در نهایت، اپل از پیشرفته‌ترین تراشۀ خود، یعنی M3 رونمایی کرد. این تراشه که به مانند نسل قبلی خود شامل سه مدل M3 Pro ،M3 و M3 Max می‌شود، برای کامپیوترهای شخصی و لپ‌تاپ‌های اپل طراحی شده است. جذابیت اصلی این تراشه از آنجایی است که به عنوان اولین تراشۀ 3 نانومتری در این صنعت به حساب می‌آید، همچنین نشان‌دهندۀ میزان پیشرفت تراشه‌های مک از زمان رونمایی از M1 تا این تراشۀ جدید است.

تراشۀ M3 که نسل بعدی از GPU را ارائه می‌دهد، عملکرد و کارایی دستگاه را به طرز چشمگیری بهبود می‌بخشد، در کنار معرفی یک قابلیت جدید به نام Dynamic Caching. همچنین از موتور عصبی سریع‌تر و حافظۀ یکپارچه‌تر تا 128 گیگابایت پشتیبانی می‌کند که تأخیر کم و راندمان برق بی‌نظیر را می‌دهد. تراشه‌ای که قابلیت‌های جدیدی را به مک‌ها اضافه می‌کند.

ویداد Scary Fast و معرفی جدیدترین تراشۀ اپل مک ها با نام M3

پردازندۀ اصلی و گرافیک

این تراشه نسبت به نسل اولیۀ خود، یعنی M1، تا 2.5 برابر سریع‌تر شده است. عملکرد و کارایی این هسته همچنین به ترتیب تا 30 و 50 درصد، سریع‌تر از M1 شده است. به همین منظور، نوازندگان می‌توانند صدها آهنگ صوتی، پلاگین و ابزار مجازی استفاده کنند و کاربران هم می‌توانند کارهای روزمرۀ خود را با سرعت بیشتر انجام دهند، در عین این‌که سیستم آن‌ها از حداکثر عمر باتری پشتیبانی می‌کند.

موتور عصبی 

موتور عصبی تراشۀ M3 تا 60 درصد سریع‌تر شده است و برای حفظ حریم خصوصی، داده‌ها را روی دستگاه نگه می‌دارد. همچنین پردازش ابزارهای قدرتمند تصویر هوش مصنوعی، مانند کاهش نویز و وضوح فوق‌العاده در  اپلیکیشن توپاز، سریع‌تر می‌شوند.

علاوه بر این، از یک موتور مدیای پیشرفته بهره می‌برد که یک تجربه ویدئویی کارآمدتر و باکیفیت‌تر را برای سرویس‌های پخش ارائه می‌دهد. تراشه‌هایی که نه‌تنها نوآور سرعت فوق‌العاده در سیلیکون اپل است؛ بلکه پیشرفت‌های شگفت‌انگیزی را برای مک بوک پرو و آی مک جدید به ارمغان آورده است.

رویداد Scary Fast و مک بوک پروها

تراشۀ M3 Pro و M3 Max 

تراشۀ M3 Pro دارای یک پردازنده اصلی 12 هسته‌ای و پردازنده گرافیکی 18 هسته‌ای خواهد بود که قابلیت ارتقا به پردازندۀ 14 هسته‌ای و پردازنده گرافیکی 20 هسته‌ای را دارد. تراشۀ M3 Max نیز دارای یک پردازنده گرافیکی 16 هسته‌ای و یک پردازنده گرافیکی 32 هسته‌ای با گزینۀ ارتقاء به یک پردازنده گرافیکی 40 هسته‌ای خواهد بود. ارتقاهایی که بهبود عملکرد این مک‌بوک‌ها را به صورت چشمگیری افزایش می‌دهد، به خصوص برای اجرای بازی‌های سنگین و گرافیک بالا.

مک بوک پرو 14 و 16 اینچی

قبل از برگزاری رویداد اکتبری اپل این‌گونه بیان شد:

مدل‌های 14 و 16 اینچی مک‌بوک پرو که در رویداد 15خرداد اپل با تراشه‌های M2 Pro و ‌M2‌ Max معرفی شدند، احتمال ارتقا و معرفی سری جدیدی از آن‌ها بسیار کم خواهد بود. اگرچه از اپل بعید نیست که یک مک را دوبار در یک سال به‌روزرسانی کند. بنابراین شاید شما شاهد مدل‌های مک‌بوک پرو ۱۴ اینچی و ۱۶ اینچی با تراشه‌های نسل بعدی M3 Pro و M3 Max خواهید بود که کمتر از یک سال پس از معرفی تراشه‌های ‌M2‌ Pro و ‌M2 Max اپل عرضه خواهند شد.

شایعات این رویداد تنها به تراشۀ این مک بوک‌ها ختم نمی‌شود و به احتمال نمایشگر آن‌ها نیز تغییراتی خواهد داشت. تغییراتی که باعث مصرف انرژی کارآمدتر در نمایشگرهای miniLED آن‌ها خواهد شد.

عملکرد و کارایی بیشتر مک بوک پرو 14 و 16 اینچی با تراشه M3

در نهایت در مورد مک‌بوک‌ها در رویداد Scary Fast، می‌توان این‌گونه بیان کرد که با ارتقا آن‌ها به تراشۀ M3 و نمایشگر miniLED، پیشرفت قابل توجهی در عمر باتری آن‌ها نیز خواهیم داشت.

مک بوک پرو 14 و 16 اینچی با M3

حال پس از برگزاری این رویداد اپل، شاهد ارتقا مک‌بوک پرو ۱۴ اینچی و ۱۶ اینچی با تراشه‌های M3 هستیم. نتیجۀ این ترکیب، چیزی جز بهبود بیشتر بهترین لپ‌تاپ‌های جهان نیست. لپ‌تاپ‌هایی که از قیمت 1599 دلار و در رنگ جدید مشکی، و خاکستری و نقره‌ای به فروش خواهد رسید.

مک‌بوک پرو ۱۴ اینچی M3  نه تنها برای کارهای روزمره عالی است؛ بلکه عملکرد پایدار فوق‌العاده‌ای را در برنامه‌ها و بازی‌های حرفه‌ای ارائه می‌دهد. همچنین این لپ‌تاپ‌ها با M3 Pro، از عملکرد و حافظۀ یکپارچۀ بیشتری  پشتیبانی خواهد کرد که آن‌ها را مناسب برنامه‌نویسان، خلاقان و طراحان و همچنین محققان می‌کند.

از طرفی دیگر، مک‌بوک پروها با M3 Max، هر محدودیتی را برای شما از بین خواهد برد و شما می‌توانید با بهره‌بردن از 128 گیگابایت حافظۀ یکپارچه، با چندین برنامۀ سنگین مانند برنامه‌نویسی و ویرایشگری‌های ویدئو، کار کنید. خوب است که بدانید، مک بوک پروها با M3 Pro و M3 Max، اکنون در رنگ مشکی، و خاکستری و نقره‌ای، روکش آلومینیومی تیره و زیبا عرضه می‌شوند. همچنین، در مورد این مک بوک پروها باید بیان کنیم که دارای ویژگی‌های زیر هستد:

  • صفحه‌نمایش درخشان Liquid Retina XDR
  • نمایش محتوای SDR تا 600 نیت و 20 درصد روشن‌تر
  • نمایشگری با 1000 نیت پایداری و 1600 نیت حداکثر روشنایی برای محتوای HDR
  • نسبت کنتراست چشمگیر، رنگ‌های زنده و زاویه دید فوق‌العاده
  • دوربین داخلی 1080p
  • سیستم صوتی همه‌جانبه با شش بلندگو و طیف گسترده‌ای از گزینه‌های اتصال
  • حداکثر 22 ساعت عمر باتری برای انجام حداکثر کار

اجرای چندین برنامۀ سنگین مانند فتوشاپ و برنامه نویسی با تراشه M3

مقایسۀ مک بوک پروهای 14 و 16 اینچی با تراشه‌های M3

در ادامه برای درک بهتر از قدرتمندی این تراشه‌ها، لپ‌تاپ‌های پرو M3 را با نسخه‌های اینتلی و M1 مقایسه کردیم:

  • مک‌بوک پرو 14 اینچی با M3، تا 60 درصد سریع‌تر از مک بوک پرو 13 اینچی با M1
  • مک‌بوک پروها با M3 تا 7.4 برابر سریعتر از مک بوک پرو 13 اینچی با Core i7 و تا 60 درصد سریعتر از مک بوک پرو 13 اینچی با M1
  • کامپایل کد در Xcode تا 3.7 برابر سریعتر از مک بوک پرو 13 اینچی با Core i7 و تا 40 درصد سریعتر از مک بوک پرو 13 اینچی با M1
  • عملکرد صفحه گسترده در Microsoft Excel تا 3.5 برابر سریعتر از مک بوک پرو 13 اینچی اینچی با Core i7 و تا 40 درصد سریعتر از مک بوک پرو 13 اینچی با M1
  • مک‌بوک پرو با M3 Pro تا 40 درصد سریع‌تر از مدل 16 اینچی با M1 Pro
  • عملکرد فیلتر و فتوشاپ تا 3 برابر سریع‌تر از سریع‌ترین مک بوک مبتنی بر اینتل و و تا 40 درصد سریع‌تر از مدل 16 اینچی با M1 Pro
  • ویرایش مبتنی بر متن در Adobe Premiere Pro تا 1.7 برابر سریعتر از مدل 16 اینچی مبتنی بر اینتل و تا 30 درصد سریعتر از مدل 16 اینچی با M1 Pro
  • مک‌بوک پروها با M3 Max تا 2.5 برابر سریعتر از مک بوک پرو 16 اینچی با M1 Max و تا 11 برابر سریعتر از سریعترین مدل مک بوک پرو مبتنی بر اینتل
  • شبیه‌سازی سیستم‌های دینامیکی در MathWorks MATLAB تا 5.5 برابر سریع‌تر از سریع‌ترین مک بوک پرو مبتنی بر اینتل و تا 2 برابر سریع‌تر از مک بوک پرو 16 اینچی با M1 Max
  • عملکرد رندر در Maxon Redshift تا 5.3 برابر سریع‌تر از سریع‌ترین مک بوک پرو مبتنی بر اینتل و تا 2.5 برابر سریع‌تر از مک بوک پرو 16 اینچی با M1 Max
  • کاهش نویز در Blackmagic DaVinci Resolve Studio تا ۲.۷ برابر سریع‌تر از سریع‌ترین مک‌بوک پرو مبتنی بر اینتل و تا ۶۵ درصد سریع‌تر از مک‌بوک پرو ۱۶ اینچی با M1 Max

آی مک با تراشه M3

اپل از سال 2021، آی‌مک 24 اینچی خود را به روز نکرده بود و از تراشۀ M1 استفاده می‌کرد. به همین منظور، همانگونه که شایعات قبل از رویداد نشان می‌داد،  وقت آن رسیده بود تا در این رویداد اکتبری اپل، آی مک به‌روزرسانی شود و نسخۀ جدیدی از تراشۀ M3 را پشتیبانی کند، همان تراشه‌ای که در مک‌بوک پرو ۱۳ اینچی وجود دارد. تراشه‌ای که بهترین آل این وان جهان را قدرتمندتر و توانمندتر می‌کند.

این ارتقا تراشه که یک پرش بزرگ به‌حساب  می‌آید، عملکرد CPU و GPU – با 8 و 10 هسته – آی مک را بهبود می‌بخشد. پشتیبانی از رم بیشتر نیز باعث افزایش حافظۀ یکپارچه تا 24 گیگابایت و ظرفیت SSD این کامپیوتر خواهد شد. از نظر صفحه‌نمایش و طراحی هم شما شاهد یک طراحی بسیار نازک، همراه یک صفحه‌نمایش 4.5K رتینا – با 11.3 میلیون پیکسل و بیش از یک میلیارد رنگ و 500 نیت روشنایی – و طیف رنگی گسترده P3، خواهید بود.

آی مک با تراشه M3

از طرفی دیگر، این آی‌مک از اتصال بی‌سیم سریع‌تر و تجربۀ یکپارچه‌سازی بیشتر با آیفون پشتیبانی می‌کند، در کنار آن با بهره‌مندی از ویژگی‌های زیر، آن را برای تجربه‌ای بی‌نظیر از کنفرانس ویدئویی، با ارائۀ بهترین ظاهر و صدا ایجاد کرده است و یک تجربه تماشای زنده و درخشان را ارائه می‌کند.

  • بهترین دوربین FaceTime باکیفیت 1080p
  • میکروفون‌های باکیفیت استودیو
  • سیستم صوتی با شش بلندگو با پشتیبانی از صدای فضایی هنگام پخش موسیقی یا ویدئو با Dolby Atmos برای تجربه‌ای شبیه به تئاتر
  • یک موتور عصبی 16 هسته‌ای و جدیدترین موتور مدیا
  • سیستم‌عامل جدید macOS Sonoma و Touch ID
  • بلوتوث 5.3
  • دارای حداکثر چهار پورت USB-C، از جمله دو درگاه Thunderbolt برای انتقال داده‌ها
  • پشتیبانی از استاندارد اینترنت گیگابیت در مدل‌های انتخابی
  • حداکثر صفحه‌نمایش 6K

این کامپیوتر All in One که در طیف هفت‌رنگ زیبا و شگفت‌انگیز سبز، زرد، نارنجی، صورتی، بنفش، آبی و نقره‌ای ارائه خواهد شد، در کنار ویژگی‌های بیان شده، آن را برای همه، از خانواده‌ها گرفته تا مشاغل کوچک، خلاقان مشتاق، دانش‌آموزان و گیمرها؛ مناسب کرده است.

آی مک با تراشه M3 در رنگ های مختلف و عملکرد و کارایی بسیار بالا

مقایسۀ آی مک M3 با نسل‌ قبلی 

این کامپیوتر All in One نسبت به نسل‌های قبلی خود از سرعت‌ و عملکرد بالاتری بهره خواهد برد که در ادامه بیان خواهیم کرد:

  • آی‌مک M3، تا 2 برابر سریع‌تر از نسل قبلی با 1 مبتنی بر اینتل
  • تا 2.5 برابر سریع‌تر از محبوب‌ترین مدل‌های 27 اینچی مبتنی بر اینتل
  • 2 تا 4 برابر سریع‌تر از قدرتمندترین مدل 21.5 اینچی
  • افزایش سرعت سافاری، سریع‌ترین مرورگر جهان، تا 30 درصد
  • افزایش 30 درصدی عملکرد برنامه‌های کاربردی مانند Microsoft Excel پ
  • تجربۀ نرخ فریم سریع‌تر تا 50 درصد در بازی‌ها
  • امکان پخش و ویرایش تا 12 ویدئو 4K (افزایش 3 برابری نسبت به قبل)
  • افزایش سرعت برنامه‌های Final Cut Pro و Adobe Premiere Pro تا 2 برابر
  • افزایش سرعت پردازش عکس‌ها در برنامه‌هایی مانند Adobe Photoshop تا 2 برابر
  • افزایش سرعت دانلود تا دوبرابر نسبت به نسل قبل با Wi-Fi 6E

لوازم جانبی USB-C

از دیگر شایعاتی که قبل از رویداد 30 اکتبر اپل به گوش می‌رسید، مربوط به تغییر پورت برخی از محصولات اپل مانند ماوس، ترک پد و کیبورد مجیک از لایتنینگ به USB-C بود. اما به واقعیت نپیوست و ما تنها شاهد تغییرات اندکی در کیبورد و ماوس آی‌مک بودیم. به بیان دیگر، آی مک جدید اپل، دارای صفحه‌کلید، ماوس و ترک‌پد همرنگ با رنگ است. همچنین، با انتخاب یک کیبورد با قابلیت Touch ID، امکان باز کردن قفل آی مک شما به راحتی فراهم می‌شود و یا از Apple Pay استفاده کنید و برنامه‌ها را دانلود کنید.

رویداد Scary Fast و آی مک هایی با تراشۀ M3

رویداد اکتبر اپل را چگونه تماشا کنیم؟ 

در کل، رویدادهای اپل مانند رویداد Scary Fast اپل که به‌وقت ایران، روز سه‌شنبه ساعت 3.30 بامداد برگزار شد، را می‌توانید از وب سایت رویداد اپل مشاهده کنید یا این‌که از یوتیوب اپل، آن را دنبال کنید. البته نگران نباشید، از طریق اینستاگرام فارس بازار نیز نتیجۀ آن را نیز می‌توانید مشاهده کنید.

جمع‌بندی

اپل با رویداد Scary Fast برای معرفی مک‌های جدید، تمام طرفداران خود را غافلگیر کرد، زیرا یک رویداد جدیدی است که تنها شایعات آن به گوش می‌خورد. در این رویداد شما شاهد تغییراتی در مک‌بوک پرو 14 و 16، و آی مک با تراشۀ M3 خواهید بود، تغییراتی که شما را شگفت‌زده می‌کند. در این مطلب ما به طور خلاصه، ویژگی و قابلیت‌های آن‌ها را بیان کردیم، البته شما می‌توانید برای اطلاعات بیشتر، به سایت خبری اپل نیز سر بزنید.

‫5/5 ‫(1 نظر)

عاطفه نبیان

به‌عنوان یک علاقمند به دنیای تکنولوژی و گجت‌های دیجیتال، همواره سعی کرده‌ام تا در تازه‌ترین اخبار و توسعه‌های فناوری به‌روز باقی بمانم. البته جذابیت برنامه‌نویسی هم باعث شده است تا جدیداً به دنیای پیچیدۀ آن قدم بردارم.
پست های مرتبط

آپدیت جدید چت جی پی تی (ChatGPT)؛ ترسناک یا حیرت‌انگیز؟

کنفرانس 2024 کمپانی OpenAI همه را شگفت زده کرد. زیرا به معرفی آپدیت جدید چت جی پی تی (ChatGPT) پرداخت که قابلیت درک هیجانات و پاسخ‌گویی با هیجانات را دارد.

عصر جدیدی از سری سامسونگ گلکسی S24 با هوش مصنوعی

در نهایت سری گوشی‌های هوشمند سامسونگ گلکسی S24 که به دلیل ترکیبش…

آنچه در رویداد CES 2024 معرفی شد!

بزرگ‌ترین و مهیج‌ترین رویداد گجت و لوازم جانبی الکترونیکی در لاس وگاس برگزار شد. رویدادی که هر ساله برندهای معتبری مانند انکر، بیسوس، ایسوس، اپل، سامسونگ و… از محصولات جدید خود رونمایی می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید