صفحه اصلی > مقالات : نویز کنسلینگ یا نویز ایزولیشن: هر آنچه که باید بدانید

نویز کنسلینگ یا نویز ایزولیشن: هر آنچه که باید بدانید

نویز کنسلینگ یا نویز ایزولیشن: هر آنچه که باید بدانید

آیا شما به کیفیت صدای هدفون خود اهمیت می‌دهید؟ آیا برای شما شنیدن یک‌صدای باکیفیت مهم است؟ وقتی بحث از کیفیت صدای هدفون می‌شود، با قابلیت‌هایی مانند نویز کنسلینگ یا نویز ایزولیشن برخورد می‌کنیم. هدفون‌هایی با تکنولوژی نویز کنسلینگ، صداهای بیرونی را تا حدود 30 تا 45 دسی‌بل کاهش می‌دهند. قابلیتی که به شما در کمتر شنیدن صداهای مزاحم روزمره کمک می‌کند و کیفیت پخش موسیقی را برای شما افزایش می‌دهد. هدفون‌هایی که با نویز کنسلینگ فعال می‌توانند صداهای دریافتی را به طور متوسط حدود 30 تا 45 دسی بل کاهش دهند. قابلیتی که می‌تواند به کاهش قرار گرفتن در معرض صداهای مضر در زندگی روزمره کمک کند.

در این مسیر نویز ایزولیشن نیز به روشی دیگر به کیفیت شنیدن صدای بهتر کمک می‌کند. اما سؤال اینجاست که این دو تکنولوژی چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟ هدفونی با کدام قابلیت انتخاب کنیم؟ در این مقاله با ما همراه باشید تا شما را با این دو تکنولوژی آشنا کنیم. همچنین اطلاعات کاملی از این دو فناوری اعم از کیفیت صدا و راحتی، و اعم از تأثیرات آن‌ها بر سلامت گوش را بیان خواهیم کرد.

نویز کنسلینگ (Noise canceling) چیست؟

همان‌طور که گفتیم، نویز کنسلینگ هدفون‌ها، یک فناوری برای کاهش نویز پس‌زمینه است که به بهبود تجربۀ صوتی شنونده کمک می‌کند. این تکنولوژی به این صورت عمل می‌کند که با ایجاد یک موج صوتی مخالف، هرگونه صدای ناخواسته را خنثی می‌کند. به همین منظور، با این قابلیت در محیط‌های پر سروصدا، به‌راحتی می‌توانید به موسیقی یا پادکست خود گوش دهید، محیط‌های پر صدایی مانند هواپیما یا اتوبوس. جذابیت این تکنولوژی به همین‌جا ختم نمی‌شود و از آسیب‌دیدگی پردۀ گوش به دلیل قرارگیری طولانی‌مدت در معرض صداهای بلند جلوگیری می‌کنند. علاوه بر این، نویز کنسلینگ هدفون‌ها تا حدودی علائم وزوز گوش را تسکین می‌دهند.

نویز ایزولیشن (Noise Isolation) چیست؟

نویز ایزولیشن هم به مانند نویز کنسلینگ، برای جلوگیری از پخش صدا از محیط اطراف شما و کاهش یا حذف نویز پس زمینه استفاده می‌شود، با این تفاوت که یک مانع فیزیکی بین گوش شنونده و صدای بیرونی ایجاد می‌کند. به همین منظور، این تکنولوژی به ایجاد یک تجربۀ بی‌وقفه برای لذت بردن از موسیقی مورد علاقۀ کاربران، در سناریوهای بلند، کمک می‌کند. هدفون‌های نویز ایزولیشن نیز برای محافظت از شنوایی شما در برابر صداهای بلند عالی هستند، به همین منظور دارای بالشتک محافظ هستند. علاوه بر این، مانند هدفون‌های نویز کنسلینگ، تا حدی علائم وزوز گوش را تسکین می‌دهند، با مسدود کردن صداهای مخربی که می‌توانند باعث تشدید و بدتر شدن علائم شوند.

مزایای هدفون نویز کنسلینگ و نویز ایزولیشن

اگرچه هر دو هدفون‌ نویز کنسلینگ و نویز ایزولیشن، یک کار مشابه را انجام می‌دهند، بااین‌حال هر کدام دارای یک سری مزایا و معایب هستند، همین امر در کنار نحوۀ کاهش صداهای اضافی، نشان‌دهندۀ تفاوت‌های آن‌هاست.

مزایای نویز کنسلینگ

استفاده از هر کدام از فناوری‌های هدفون، مزایای زیادی دارد. بااین‌حال، خوب است که بدانید، اغلب هدفون‌های نویز کنسلینگ برای ایجاد تجربۀ بهتر، از فناوری نویز ایزولیشن هم بهره می‌برند. در ادامه مزایای هدفونی با قابلیت نویز کنسلینگ را بیان خواهم کرد:

  • کاهش نویز پس‌زمینه برای تجربۀ گوش‌دادن بدون وقفۀ موزیک و…
  • جلوگیری از آسیب پردۀ گوش در اثر قرارگیری طولانی‌مدت در معرض صداهای بلند
  • تسکین علائم وزوز گوش
  • امکان تمرکز بدون وقفه یا حواس‌پرتی روی صدا
  • وجود یک بالشتک محافظ برای گوش شما
  • بهبود کیفیت و وضوح صدا، به دلیل حذف صداهای خارجی
  • ایجاد یک محیط آرام و فراگیر برای گوش‌دادن
  • قابل‌استفاده در محیط‌های پر سروصدا مانند هواپیما یا اتوبوس
  • حذف نویز در هنگام ورود صدا
  • کمک به محافظت گوش در برابر کاهش شنوایی با مسدودی سطوح خطرناک

معایب هدفون نویز کنسلینگ

هدفون‌های نویز کنسلینگ برای کسانی که نیاز به جلوگیری از صداهایی با فرکانس پایین دارند، گزینۀ بسیار خوبی است. قابلیتی که برای کار یا تحصیل مفید است؛ بااین‌حال معایبی هم دارند. یکی از اصلی‌ترین معایب این هدفون‌ها، نیاز آن‌ها به مصرف بیشتر انرژی باتری است. علاوه بر این، اگرچه آن‌ها می‌توانند مؤثرتر از هدفون‌های نویز ایزولیشن باشند؛ اما اثربخشی هدفون‌های نویز کنسلینگ تا حد زیادی به قرارگیری راحت در گوش نیز بستگی دارد. همچنین، این هدفون‌ها برای جلوگیری از صداهای فرکانس بالا، مانند جیغ نوزادان در هواپیما، ضعف دارند.

بااین‌همه حال، هدفون‌های حذف نویز همچنان می‌توانند ابزاری عالی برای کاهش صدای محیط و کمک به تمرکز بهتر شما باشند.

نویز کنسلینگ چگونه کار می‌کند؟

همان‌طور که بیان کردیم در ابتدا،  نحوۀ عملکرد نویز کنسلینگ، ایجاد یک “موج صوتی” که مخالف هر نویز موجود یا 180 درجه خارج از فاز است. این موج صوتی مخالف به طور مؤثر نویز پس‌زمینه را خنثی می‌کند. این فناوری از میکروفون‌ها و مدارهایی برای شناسایی و تجزیه‌وتحلیل نویزهای خارجی استفاده می‌کند. سپس یک سیگنال ضد نویز – موج صوتی معکوس – تولید می‌کند که آن‌ها را از بین می‌برد. به بیان دیگر، با ایجاد «نویز سفید» به هیچ صدای دیگری در محیط اطراف شما توجه نمی‌کند. به همین دلیل، با استفاده از این فناوری، می‌توانید از تجربۀ شنیداری آرام و بدون مزاحمت‌های بیرونی لذت ببرید.

نویز کنسلینگ غیرفعال و فعال چیست؟

ممکن است اصطلاح نویز کنسلینگ غیرفعال و فعال را بشنوید که اساساً با نویز کنسلینگ و نویز ایزولیشن برابری می‌کنند.

در کنسلینگ فعال که هدفون‌های نویز کنسلینگ از آن استفاده می‌کنند. عملکرد کنسلینگ فعال به این گونه است که از میکروفون‌ها، مدارها و بلندگوها برای شناسایی و تجزیه‌وتحلیل نویزهای خارجی استفاده می‌کند. سپس یک سیگنال ضد نویز – موج صوتی معکوس – تولید می‌کند.

برعکس آن، عملکرد نویز کنسلینگ غیرفعال در هدفون‌های نویز ایزولیشن به‌صورت فیزیکی است. به بیان دیگر، نویز کنسلینگ غیرفعال شامل مواد فیزیکی مانند پوشش‌ها و بالشتک‌هایی برای جلوگیری از صداهای بلند از محیط شما، می‌شود.

تفاوت بین نویز کنسلینگ و نویز ایزولیشن

همان‌طور که تا به الان باید متوجه آن شده باشید، تفاوت بین نویز کنسلینگ و نویز ایزولیشن این است که نویز کنسلینگ با استفاده از میکروفون، نویزهای خارجی را شناسایی، و تجزیه‌وتحلیل می‌کند. سپس برای حذف صدا و نویزهای مزاحم، یک موج صوتی مخالف ایجاد می‌کند. برعکس آن، در هدفون نویز ایزولیشن، برای ازبین‌بردن صداهای مزاحم از مواد فیزیکی و ضد صدا استفاده می‌کنند. به همین منظور، این هدفون‌ها دارای لاستیک یا فومی در گوشی خود هستند تا مانعی بین گوش شنونده و صدای خارجی ایجاد کنند.

نویز کنسلینگ در مقابل نویز ایزولیشن

هدفون‌های نویز کنسلینگ برای ایجاد یک تجربۀ شنیداری آرام و بدون مزاحمت‌های بیرونی عالی هستند. هدفون‌های نویز ایزولیشن نیز یک تناسب راحت برای جلوگیری از صدا از محیط اطراف شما ایجاد می‌کنند.

هر دو فناوری را می‌توان با هم برای ایجاد تجربه‌ای فراگیرتر مورداستفاده قرار داد، زیرا هر دو از ایجاد صداهای بلند جلوگیری می‌کنند. همچنین هر دو هدفون‌ها، گزینه‌های عالی برای لذت‌بردن از موسیقی یا پادکست‌های موردعلاقه شما، بدون وقفه هستند.

اگرچه، فناوری هدفون نویز کنسلینگ نیز می‌تواند با مسدودکردن صداهای مخرب که می‌توانند باعث تشدید و بدتر شدن نویزهای دیگر مانند صدای زنگ شوند، تا حدودی علائم وزوز گوش را تسکین دهد. درحالی‌که هدفون‌های نویز ایزولیشن، از گوش‌های شما در برابر صداهای بلند محافظت می‌کنند و به جلوگیری از مشکلاتی مانند وزوز گوش هم کمک می‌کنند.

ویژگی نویز کنسلینگ نویز ایزولیشن
نوع فعال غیرفعال
نحوه کار تولید امواج صوتی مخالف مسدود کردن فیزیکی نویز
میزان اثربخشی زیاد متوسط
قیمت گران ارزان
صدای نویز پس زمینه ممکن است وجود داشته باشد خیر
کاهش کیفیت صدای موسیقی ممکن است وجود داشته باشد خیر

کدام یک را باید انتخاب کنید؟

باید این سؤال را از خود بپرسید که چرا به هدفون نیاز دارید. اگر مکرراً سفر می‌کنید یا در رفت‌وآمد هستید و می‌خواهید از نویز جلوگیری کنید، هدفون‌های نویز کنسلینگ، ممکن است انتخاب بهتری باشند، زیرا آن‌ها به طور قابل‌توجهی صدای ترافیک و بیرون را از بین می‌برند. البته توجه داشته باشید که فناوری ANC به قدرت بیشتری نیاز دارد و معمولاً منجر به یک محصول سنگین‌تر و گران‌تر می‌شود. ازآنجایی‌که بسیاری از هدفون‌های ANC هم بی‌سیم هستند، بدون چون‌وچرا به یک باتری نیاز دارند. از طرفی دیگر، مدل‌های ارزان‌تر ممکن است بهترین کیفیت صدا را نداشته باشند، به‌ویژه صدایی با وضوح‌بالا و قابل‌توجه.

هدفون‌ها یا ایربادها؟ کدام یک؟

انتخاب بین هدفون و ایرباد، واقعاً به ترجیحات شخصی شما بستگی دارد. با هدفون‌ها، به‌طورکلی، کیفیت صدای بهتر و محافظت بیشتری در برابر نویزهای خارجی دریافت می‌کنید؛ اما می‌توانند بزرگ باشند و فضای بیشتری را اشغال کنند.

ایربادها گزینه‌ای عالی برای لذت‌بردن از موسیقی در حال حرکت هستند، زیرا سبک‌وزن، قابل‌حمل و نگهداری آسان هستند. بااین‌حال، ممکن است سطح کیفیت صدا و محافظت در برابر نویزهای خارجی را مانند هدفون ارائه نکنند.

بهترین ایرباد نویز کنسلینگ

بهترین هدفون‌های بی‌سیم نویز کنسلینگ، آن‌هایی هستند که تناسب خوبی را باتوجه‌به اندازۀ گوش شما ایجاد می‌کنند و مانعی فیزیکی بین شنونده و صداهای خارجی ایجاد می‌کنند. البته جذابیت ایربادها با قابلیت ضد صدا فیزیکی مانند لاستیک یا فوم در گوشی، بیشتر می‌شود. علاوه بر این، به دنبال ویژگی‌هایی مانند نویز کنسلینگ فعال باشید تا از تجربۀ شنیداری آرام و فراگیر، و بدون حواس‌پرتی خارجی، بهره‌مند شوید.

هدفون‌های نویز کنسلینگ یا بادها؟

وقتی صحبت از نویز کنسلینگ در مقابل هدفون‌های نویز ایزولیشن می‌شود، هر دو مزایای خود را دارند. هر دوی آن‌ها به شما اجازه می‌دهند تا بدون وقفه از موسیقی مورد علاقۀ خود لذت ببرید. همچنین برای محافظت از گوش شما در برابر صداهای بلند خارجی و  کاهش مشکلاتی مانند وزوز گوش عالی هستند.

جمع‌بندی

نویز کنسلینگ و نویز ایزولیشن چیست؟ تفاوت نویز کنسلینگ نویز ایزولیشن چیست؟ کدام بهتر است، نویز کنسلینگ یا نویز ایزولیشن؟ کدام هدفون با این تکنولوژی‌ها برای شما مناسب‌تر است؟ در این مطلب، ما سعی کردیم تا شما را با این دو تکنولوژی جذاب هدفون‌ها آشنا کنیم و راهنمایی برای شما شویم تا بدانید که کدام یک برای شما مناسب‌تر است. همچنین فارس بازار، یک فروشگاه معتبر آنلاین و حضوری برای خرید هدفون و هندزفری‌ با گارانتی و قیمت مناسب است.

سؤالات متداول

1- آیا حذف نویز کنسلینگ برای گوش شما مضر است؟

خیر، اما می‌تواند تا حدودی علائم وزوز گوش را تسکین دهد و از شنوایی شما در برابر صداهای بلند محافظت کند. آن‌ها همچنین دارای یک بالشتک محافظ برای گوش شما ایجاد می‌کنند. با ایجاد یک موج صوتی مخالف نیز به طور مؤثر صداهای مخرب پس‌زمینه را خنثی می‌کند تا یک تجربه شنیداری آرام و بدون تمام حواس‌پرتی خارجی ایجاد کند.

2- نویز ایزولیشن به چه معناست؟

نویز ایزولیشن به معنای ایجاد یک مانع فیزیکی بین گوش و صدای خارجی است. هدف از این کار کاهش یا حذف نویز پس‌زمینه است. نویز ایزولیشن از هدفون‌هایی که مواد عایق صدا مانند لاستیک یا فوم در گوشی دارند، به دست می‌آید. این طراحی یک تناسب راحت برای جلوگیری از صدا از محیط اطراف شما فراهم می‌کند.

‫5/5 ‫(1 نظر)

عاطفه نبیان

به‌عنوان یک علاقمند به دنیای تکنولوژی و گجت‌های دیجیتال، همواره سعی کرده‌ام تا در تازه‌ترین اخبار و توسعه‌های فناوری به‌روز باقی بمانم. البته جذابیت برنامه‌نویسی هم باعث شده است تا جدیداً به دنیای پیچیدۀ آن قدم بردارم.
پست های مرتبط

کدام دستگاه های اپل از پورت USB-C استفاده می کنند؟

این مقاله در درجه اول بر روی «کدام دستگاه های اپل از پورت USB-C استفاده می کنند» تمرکز دارد تا خوانندگان اطلاعاتی در مورد طیف وسیعی از دستگاه‌های اپل سازگار با پورت USB-C به دست آورند، در کنار مزایای USB-C نسبت به لایتنینگ. در نهایت برخی از لوازم جانبی انکر را که برای محصولات اپل مناسب است را کشف خواهند کرد.

1403-02-01

کدام پاوربانک انکر مناسب شماست؟

یک پاوربانک خوب، مانند یک دستیار قابل‌اعتماد است که تضمین می‌کند که…

1403-01-27

بیسوس، مناسب ترین شارژر بی سیم برای آیفون 15

در این مطلب ما سعی کردیم که شما را به دنیای شارژهای بیسوس ببریم و علت اینکه چرا برند بیسوس مناسب ترین شارژر بی سیم برای آیفون 15 است، را بیان کردیم.

1403-01-20

دیدگاهتان را بنویسید